BILSALG: Fra disse lokalene i Engomsvingen 2 på Hamar har det vært drevet formidlingssalg av biler i flere år, med flere forskjellige firmaer, blant annet Ncars. (Bilverkstedet Bil Xtra driver ikke bilsalg, og holder til i deler av bygningen.)

Bilkunder svindles av bilforhandlere:

Dette MÅ du sjekke før du selger bruktbilen

Dropp formidlingssalg, og pass på hvem du skriver kontrakt med når du selger bruktbilen din. Dette er viktige råd du må følge når du selger bruktbilen.

Publisert Sist oppdatert

NB: Artikkelen er oppdatert 14/9/23 med tydelig skille på kommisjonssalg og formidlingssalg/mellommannssalg.

Motor har skrevet flere artikler de siste dagene om bilforhandlere som har svindlet kundene sine, og som er anklaget for å ha gjort det. I disse artiklene har vi intervjuet flere av kundene, som vedgår at de har blitt lurt blant annet fordi de har vært naive, godtroende, og trodd at de handlet med seriøse bilforhandlere.

– Jeg har kjøpt og solgt biler i mange år, og gjorde litt research på bil­forhandleren. Men jeg sjekket ikke nok, ellers hadde vi ikke havnet i denne situasjonen, sier en mann i 40-årene fra Vestlandet til Motor.

Tapte 260.000 kr

Han og kona er blant ofrene i svindel­saken som nå går for Agder tingrett i Kristiansand.

Ekteparet satte en ni år gammel Volvo XC70 inn for formidlingssalg hos Bilsenteret Sør, som senere skiftet navn til Agder Bilformidling.

Da bilen ble solgt, i mai for to og et halvt år siden, fikk ikke ekteparet avtalt oppgjør på 260.000 kroner.

– Dette var del av arven fra min kones far, forteller mannen.

– Proffe bilder

Han var sikker på at forhandleren var seriøs.

– Jeg så at de hadde over 50 biler for salg. Bildene av bilene var proffe, og mange av bilene var dyre. Men da vi skjønte vi hadde blitt svindlet, fant jeg jo raskt flere misfornøyde kunder på diverse nett­steder. Hadde jeg sett det på forhånd, hadde jeg tenkt meg om før vi ble kunder der.

Mannen fra Vestlandet er ikke alene om å ikke ha fått oppgjør. De fleste kundene er ifølge politiet svindlet for flere hundre tusen kroner hver.

Flertallet har solgt bilen til bil­forhandlerne uten å få oppgjør for bilen, mens noen av dem har kjøpt en bil uten at heftelsene på bilen er slettet, slik de ble lovet.

Dermed har de måttet betale restgjelden som forrige eier har hatt på bilen, i tillegg til kjøpesummen.

Mange henvendelser

Mange bilkunder tror det er mye tryggere å kjøpe bil av forhandler enn av en annen privatperson. 

Men utallige artikler Motor har skrevet de siste årene, viser at en del bilforhandlere svindler kundene sine.

NAF Advokat, som er NAFs advokat­kontor, får mange henvendelser årlig fra medlemmer som har blitt lurt av bilforhandleren sin.

Dette er de fire viktigste punktene du må sjekke før du selger bruktbilen din gjennom bilforhandler: 

1.

Ikke selg bilen gjennom en bilforhandler som selger bilen din i formidlingssalg eller mellommannssalg. Dette er det aller viktigste punktet.

Her er flere delpunkter for hvorfor du ikke skal selge bilen slik:

a)

I tillegg til å kreve titusener i honorar for salgsjobben, har du ingen kontroll på hvor mye bilfirmaet selger bilen videre for. NAF og Motor er kjent med at kjøperne av bilene i noen tilfeller betaler mer for bilene enn det bilfirmaet oppgir til selgerne av bilen. Beløpet kan være i størrelses­ordenen noen titusener, avhengig av bilens verdi.

Dette mellomlegget beholder bilfirmaet, som dermed får dobbelt betalt.

b)

Dessuten er det du som bilselger som i de fleste tilfellene blir ansvarlig for reklamasjoner fra den nye eieren. Årsaken til at vi skriver «i de fleste tilfellene», er at formidlingsfirmaet konkret må opplyse at de ikke har et solidarisk ansvar med bilselgeren. Dette gjør formidlingsfirmaene i de aller fleste tilfellene.

Årelang praksis fra Forbrukerklageutvalget viser at ved berettigede reklamasjoner fra kjøperen etter formidlingssalg, er det forrige eier som blir stilt til ansvar og må betale reparasjoner, ikke bilfirmaet.

I verste fall blir kjøpet hevet, og selgeren av bilen – du – må ta bilen tilbake, og refundere hele kjøpesummen, inkludert honoraret til bilfirmaet.

NY AKTØR: Car Expo er en ny aktør i formidlingssalgsbransjen. Firmaet holder til på Hamar, og er deleid av blant annet Claudio Ahumada Cepeda, som har drevet med slikt salg i flere år.

c)

Ved formidlingssalg er det dessuten forbrukerkjøps­lovens regler som gjelder, og ikke kjøpsloven. Kjøpsloven gjelder ved salg mellom private, og da har selgeren langt mindre ansvar enn ved salg gjennom formidlingsfirma.

Årsaken til at det er forbrukerkjøpsloven som gjelder ved formidlingssalg, er at det i forbrukerkjøpslovens paragraf 1 heter at forbrukerkjøp er salg til en forbruker «når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet». I slikt salg er bilfirmaet selgerens representant.

Forbrukerkjøpsloven gir kjøperne bedre og flere rettigheter, blant annet en betydelig lengre reklamasjonsfrist.

Formidlingssalg blir ytterligere mer ufordelaktig for selgeren av bilen fra kommende årsskifte, når forbrukerkjøps­loven endres. Da blir det enda mer risikabelt å selge bil gjennom et bilfirma som driver med dette.

d)

Ved salg gjennom formidling overfører du dessuten i de fleste tilfellene  bilen til forhandleren lenge før du får pengene fra kjøperen av bilen. Dermed risikerer du å ikke få hele eller deler av oppgjøret ditt.

Mange av bilselgerne som er lurt i de seneste artiklene til Motor, er svindlet ved at de har godkjent salgsmelding til Statens vegvesen før de fikk penger. Dermed kom ikke pengene.

e)

Formidlingssalg er lite utbredt i den seriøse delen av bilbransjen. Dersom du likevel ønsker å selge bilen din gjennom et slikt firma og på denne måten, må du være oppmerksom på at du da i de fleste tilfellene har reklamasjonsansvaret overfor den nye eieren.

Det ansvaret kan påføre deg utgifter ved reklamasjoner, og må ta med i betraktningen for salgsprisen du oppnår.

PS! Formidlingssalg kalles også mellommannssalg og fullmaktsalg. Les mer om dette her, i en artikkel fra 2018. Reglene, og NAFs råd, er ikke endret siden da.

NB!

Motor har sett at enkelte bilformidlere, blant annet firmaene vi har omtalt i artikler, også bruker begrepet kommisjonssalg om formidlingssalg. Dette gjør det forvirrende for forbrukerne.

Kommisjonssalg gjort på riktig måte er nesten som tradisjonelt innbytte av bilen din. Eneste forskjellen er tidspunktet du får oppgjøret på:

  • Ved innbytte får du oppgjør når du leverer bilen til bilforhandleren.
  • Ved kommisjonssalg får du oppgjøret etter at kommisjonæren har solgt bilen for deg.

Selger du bilen i kommisjon, må du påse at kommisjonæren selger bilen i sitt eget navn, og påtar seg reklamasjonsansvar for feil og mangler. Da er dette en trygg salgsform, så lenge du selger til et anerkjent bilfirma som du er trygg på, fordi du får pengene først etter at du har levert bilen.

Kommisjonssalg brukes i noen grad av bilforhandlere for biler det er vanskelig å anslå markedsverdi på, og for biler i høy prisklasse.

I tillegg til alt om formidlingssalg er det tre andre viktige punkter du må huske på:

2.

Sjekk bilforhandlerens økonomi og eierskap på proff.no eller på lignende nettsteder. Det er et varseltegn dersom forhandleren har svak økonomi, og spesielt dersom det er revisor­anmerkninger eller manglende innsending av regnskap.

Hyppige skifter av eiere og ledelse er også ofte et dårlig signal.

3.

Skriv kontrakt. Kontrakten bør være en standardkontrakt utarbeidet av Norges Bilbransjeforbund.

Vær spesielt oppmerksom på hvem du selger bilen til, altså noe så enkelt som å sjekke firmanavnet i kontrakten, og hvem som undertegner på firmaets vegne.

I noen av sakene Motor har omtalt, har det vært to–tre forskjellige firmanavn i kontraktene. Dermed pulveriseres ansvaret, og selskapene skylder på hverandre.

4.

Krev at avtalt salgssum overføres, og sjekk at dette er gjort, før du godkjenner salgsmeldingen til Statens vegvesen.

PS: Husk likevel at de aller fleste bilforhandlere driver seriøst og er til å stole på.