KNIVER MED MERCEDES: Tesla er blant merkene med best batterigaranti. Her er Model S under rekkeviddetesten.

Stor oversikt:

Dette er de beste batteri­garantiene

Tesla har forbedret sine garantivilkår for batteriene kraftig og er nå i garantitoppen. Toyota har uvanlige garantivilkår og kommer dårlig ut.

Publisert Sist oppdatert
SENIORRÅDGIVER: Thomas Iversen.

– Tesla har gått fra å ha meget svake til å ha meget gode batterigaranti­vilkår, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

Tesla har sammen med Mercedes-Benz de aller beste garantivilkårene for elbil-batteriene.

Forbrukerrådet har gransket garantiene til 37 bilmerker på det norske markedet. Dårligst garantier har kinesiske Hongqi.

Se stor tabell over alle bilmerkene lenger ned.

«Uvanlige vilkår»

Toyota og søstermerket Lexus har det Forbrukerrådet betegner som «uvanlige garantivilkår».

Selve kapasitetsgarantien til de to bilmerkene er meget bra. Toyota og Lexus garanterer minst 70 prosent kapasitet i åtte år eller 200.000 kilometer, ifølge Forbrukerrådet – det som inntreffer først.

Toyota og Lexus tilbyr imidlertid kun fem års garanti mot feil på fremdriftsbatteriet.

Alle de 35 øvrige bilmerkene tilbyr enten syv, åtte eller ni års garanti på batteriet. Det er langt bedre enn de fem årene til Toyota og Lexus.

Hadde de to merkenes batterigaranti vært like god som deres kapasitetsgaranti, hadde Lexus og Toyota vunnet kåringen overlegent, opplyser Forbrukerrådet. Men merk: Fra Toyota får Motor vite at kapasitetsgarantien er lavere enn Forbrukerrådet har fått opplyst. Riktig kilometergrense skal være 160.000.

Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge sier de ikke har planer om å øke batterigarantiens lengde.

– Toyota har ikke planer om å øke garantilengden på nåværende tidspunkt, opplyser han til Motor.

– Gledelig

Mye har skjedd med garantivilkårene for elbilbatteriene siden 2018, da Forbrukerrådet sist gransket garantivilkårene.

Den gangen vant Hyundai, med Tesla helt nederst.

– Det er gledelig å se at flere bilmerker har forbedret sine elbilbatteri-garantier kraftig, sier Thomas Iversen.

Forbrukerrådet understreker i sin rapport at batteri og rekkevidde er viktig, ikke minst på bruktmarkedet.

Modellavhengig

BEST: Mercedes-Benz, her i modellen EQE.

Mercedes-Benz og Tesla har altså de beste batterigarantiene.

Men: De to bilmerkene er de eneste som har forskjellige garantier avhengig av bilmodellen.

Karakteren som er oppgitt i tabellen, er en gjennomsnitts­karakter for alle bilmodellene til de to merkene.

Men det er store forskjeller, rett og slett avhengig av hvor dyr bilen er:

  • Mens Mercedes-Benz i gjennomsnitt får 49,6 poeng, er garantivilkårene til de to luksusmodellene Mercedes EQE og EQS så gode at de to modellene isolert sett får 59 poeng. Det er klart best av alle merker og modeller.
  • Modellene Mercedes EQA, EQB og EQC får 41 poeng, som er like lite som de dårligste merkene.

Alle Teslaene gode

  • Tesla får i gjennomsnitt 48,9 poeng. Luksusmodellene Tesla Model S og Tesla Model X får 51,7 poeng, mens folkemodellene Tesla Model Y og Tesla Model 3 får noe lavere poengsummer.
  • «Performance»-utgavene og versjonene med lang rekkevidde (long range) får 48,5 poeng, og standardversjonene av TM3 og TMY får 46,5 poeng.

Poengsummene til Teslas folkemodeller er imidlertid såpass gode at også disse er i toppen.

15 på 3. plass

Hele 15 bilmerker deler tredjeplassen. Blant annet store merker som Audi, BMW, Hyundai, Skoda og Volkswagen.

Helt nederst er kinesiske Hongqi.

Årsaken til at Hongqi kommer dårligst ut, er at de krever at eierne følger bilenes serviceprogram for at garantiene skal være gyldige. I tillegg mangler Hongqi sammen med Volvo utstyr for å gjennomføre kapasitetskontroll, ifølge Forbrukerrådet.

– Når et bilmerke garanterer at batteriet skal ha en viss gjenværende kapasitet frem i tid, er det selvsagt avgjørende at merkeverkstedet har utstyret som skal til for å kontrollere om kapasiteten er innenfor eller utenfor kapasiteten som er garantert, sier Iversen

Her er Forbrukerrådets rapport.

PS! Forrige uke publiserte Motor Forbrukerrådets store undersøkelse av øvrige garantier på bilene. Her er den.