STANDARD: Moderne biler har en rekke førerstøttesystemer.
Foto: MORTEN ABRAHAMSEN
Ny undersøkelse:
Sikkerhetssystemene i biler skaper forvirring
Nye biler skal ha en rekke sikkerhetssystemer, men ulike bilmodeller har ofte forskjellige løsninger, som gjør at bilkundene ikke forstår hvordan de skal brukes og forstås.
En ny undersøkelse viser at utbredt forvirring rundt mulighetene og begrensningene til avanserte førerassistansesystemer (ADAS) gjør at det er i ferd med bli et «tillitsgap» til moderne biler, melder Autocar.
Det er teknologispesialisten DG Cities som har gjort undersøkelsen, blant europeiske bilførere.
Problemet springer ut fra utilstrekkelig informasjon om hvordan ADAS-systemet fungerer når man kjøper en ny bil.
Les alle Motors biltester:
Standard
Assistansesystemer som blindsoneovervåking og filvarsler ble standard på nye biler gjennom EUs nylige generelle sikkerhetsforskrift 2 (GSR2), med mål om å halvere dødsfallene i trafikken.
– En fjerdedel av bilistene var ikke fornøyde med bilenes ADAS-funksjoner, mens én av ti var misfornøyd med nøyaktigheten, sier DG Cities atferdsforsker Lara Suraci, til Autocar.
En årsak til forvirringen er at de ulike bilselskapene har forskjellige løsninger.
– Vi tror at denne variasjonen mellom bilprodusentene er med på å forvirre kunder som ser på flere biler i kjøpsprosessen, sier Balázs Csuvár, innovasjonsdirektør i DG Cities.
Siden ADAS-funksjonene i liten grad er noe godt salgsargument, mener Csuvár at selgerne bruker lite tid på å forsøke å forklare hvordan systemene virker.
Må forklares
Yousif Al-Ani, sjefingeniør for ADAS hos Thatcham Research, er enig i at inkonsekvens mellom systemer og deres pålitelighet og nøyaktighet kan forverre problemet.
– Modeller som ser ut til å være relativt nye, kan bruke gammel teknologi, og billigere biler har mer sannsynlig eldre teknologi og lavere datakraft. Til tross for disse problemene tror jeg ADAS blir bedre med hver ny modell.
The Motor Ombudsman (TMO), som er et forbrukerråd for bileiere i Storbritannia, ønsker at bilforhandlerne skal være flinkere til å forklare kundene hvordan ADAS virker.
– Ettersom ADAS-funksjoner blir mer komplekse og vanlige, og noen ganger varierer mellom merker og modeller, ønsker vi nå at forhandlere gir tydelig informasjon om funksjonen og begrensningene deres under kjøpsprosessen, sier administrerende direktør i TMO, Bill Fennell.
Flere forbrukersaker på Motor.no: