BER OM PENGER: Dag Rune Flåten.

Anker rettsavgjørelse:

Ber bileiere betale Møller-regning

Dag Rune Flåten ber bileierne om å bidra med mer penger, slik at han kan betale 1 million kroner i saksomkostninger. – Frekt, sier NAF.

Publisert Sist oppdatert

Torsdag fortalte Motor at Oslo tingrett ikke vil tillate at et gigantsøksmål mot bilprodusenten Volkswagen og den norske importøren Møller kan føres som et gruppesøksmål.

Initiativtakeren bak søksmålet, Dag Rune Flåten, ble dømt til å betale 900.000 kroner i saksomkostninger til Møller og Volkswagen.

I tillegg må han ut med ytterligere 107.000 kroner til Møller-selskaper etter å ha tapt en annen kjennelse. 

På toppen kommer utgiftene til hans egne tre advokater.

– Jeg er personlig ansvarlig for alle kostnadene, sier Flåten til Motor.

«Tonedøv»

Men i en epost til nærmere 10.000 bileiere ber han bileierne om å bidra til å betale advokatregningene.

– Hvem som helst kan bidra, skriver Flåten i eposten til bileierne.

Til Motor hevder han at «flere av deltakerne har strukket ut en hjelpende hånd» til ham.

Han varsler også at søksmålet ankes til lagmannsretten, med fare for å pådra seg ytterligere hundretusener i saksomkostninger.

På sin egen nettside kaller han dessuten tingrettsdommeren «noe tonedøv».

Til Motor sier han:

– Det dommeren tydeligvis ikke har fått med seg, er at samtlige biler er utsatt for identisk juks. Bilene var ulovlige fra starten av, og de er fortsatt ulovlige etter den såkalte utbedringen. Alle ulovlighetene er blitt utført helt likt på samtlige biler. Vi tror lagmannsretten vil se fornuften og logikken.

«Svindelforetak»

Gigantsøksmålet ville, dersom det hadde vunnet frem, ført til at bilprodusenten Volkswagen og den norske importøren og bilforhandleren Møller ville måttet betalte mellom 700 millioner og 1 milliard kroner til bileierne.

Både forbrukermyndighetene og NAF har gjentatte ganger advart mot å bli med på søksmålet til Dag Rune Flåten. Flåten, derimot, mener NAF burde blitt part i saken mot det han omtaler som «svindelforetaket» Volkswagen.

På egne nettsider omtaler han seg som «Norges fremste ekspert på klagesaker». Han oppfordrer nå flere til å melde seg på gruppesøksmålet.

– Frekt

– Det er frekt, sier senioradvokat Vigdis Svennungsen i NAF Advokat.

– Bileierne har jo allerede betalt inn store beløp over en lengre periode. Disse innbetalingene burde stå som en sikkerhet for nettopp denne type kostnader, sier hun, og legger til:

– Men det er ikke overraskende. I og med at det ikke synes å være noen penger igjen til å betale sakskostnader, bør jo bileierne stille Flåten spørsmål om hva alle innbetalingene som allerede er gjort, har gått til.

PS!

Årsaken til at Flåten tapte også den andre kjennelsen, er at han i tillegg til å saksøke Volkswagen AG og Harald A. Møller, også saksøkte selskapene Møller Mobility Group og Aars AS. Senere frafalt han søksmålet mot de to sistnevnte selskapene. De to selskapene har fått rettens medhold i at de skal få dekket sine sakskostnader.

● Vigdis Svennungsen er ansatt i Norges Automobil-Forbund (NAF). NAF er Motors eier og utgiver. Motor har full redaksjonell frihet, i tråd med Redaktørplakaten.