AVVIST: Søksmålet mot Volkswagen og Møller avvises av Oslo tingrett. Bildet viser Møller bil Trondheim.

8800 bileiere deltok:

Gigant­søksmål mot Møller avvist av retten

Oslo tingrett vil ikke tillate at 8800 norske bileiere skal få fremme et gigantisk gruppe­søksmål mot Volkswagen og importøren Møller.

Publisert Sist oppdatert

Nordmannen Dag Rune Flåten, som selv eier en Volkswagen Polo, har gått i bresjen for å fremme et gigantisk gruppesøksmål mot bilprodusenten Volkswagen AG og den norske importøren Harald A. Møller.

Ifølge en fersk kjennelse fra Oslo tingrett har Flåten med seg 8800 norske bileiere, som har betalt inn penger til Flåten for å kunne være med på søksmålet. 

Flåtens pengekrav mot Volkswagen og Møller utgjør totalt mellom 700 millioner og 1 milliard kroner.

Motor har flere ganger skrevet om Flåtens kamp mot bilprodusenten. 

Både forbrukermyndighetene og NAF har advart bileiere mot å betale penger for å bli med på gruppesøksmålet.

150.000 biler

I fjor sommer leverte Dag Rune Flåten stevningen for det gigantiske gruppe­søksmålet til Oslo tingrett, med krav om at bil­produsenten og den norske importøren skulle betale erstatning til bileiere som har kjøpt dieselbiler produsert før september 2015, og som dermed er omfattet av Volkswagens utslippsskandale, kjent som «Dieselgate».

I stevningen ble det reist krav om prisavslag eller heving for totalt mellom 700 millioner og 1 milliard kroner for kunder som har kjøpt biler fra bilmerkene Volkswagen, Audi, Seat, Skoda og Porsche.

Flåtens begrunnelse for søksmålet er at Volkswagen AG har lurt både myndighetene og forbrukerne ved å fremstille biler som mer miljøvennlige enn det er grunnlag for. Flåten mener bilene har motorer med programvare som viser lavere utslipp enn det som er reelt, og at bilene fortsatt er mangelfulle, tross utbedringer gjort av bilprodusenten.

Totalt 11 millioner biler er omfattet av utslippsjukset, hvorav 150.000 er solgt i Norge.

Dieselgate

  • Høsten 2015 ble det offentlig kjent at Volkswagen-konsernet hadde installert ulovlig programvare i flere av sine dieselbiler.
  • Programvaren sørget for at utslippene ble redusert mens bilene gikk gjennom laboratorietesten som brukes for å godkjenne bilene.
  • 11 millioner biler var berørt av utslippsjukset.
  • Konsekvensene var enorme i VW-systemet: En rekke toppledere er fjernet, flere ble fengslet.
  • Saken kostet VW mange hundre milliarder kroner i bøter, kompensasjon, juridiske kostnader og utbedringer.
  • Flere andre bilprodusenter er blitt anklaget for tilsvarende manipulasjoner.

Dømt

Volkswagen og Møller er uenig i påstandene, og har overfor Oslo tingrett blant annet påpekt at søksmålet også gjelder Porsche,  som ikke er importert og solgt av Møller. De mener dessuten at Flåten ikke er egnet til å fronte saken for bileierne.

I kjennelsen avviser Oslo tingrett gruppe­søksmålet. Tingretten mener et gruppesøksmål ikke vil være forsvarlig, hverken for bileierne eller for Volkswagen og Møller, fordi gruppesøksmålet omfatter både nye og brukte biler fra ulike merker, som er kjøpt både av både privatpersoner og næringsdrivende.

Tingretten mener hvert enkelt bilkjøp som hovedregel bør vurderes individuelt.

Dag Rune Flåten er dømt til å betale saksomkostninger på 900.000 kroner til Volkswagen AG og Harald A. Møller.

Advarer

NAF sier de har forståelse for kjennelsen.

– Vi har advart mot Flåtens fremgangsmåter tidligere, og stiller fremdeles spørsmål ved verdien bileierne har fått igjen for sine innbetalinger. Kjennelsen viser risikoen ved et slikt søksmål, sier senioradvokat Vigdis Svennungsen i NAF Advokat.

– Hva anbefaler NAF de 9000 bileierne å gjøre nå?

– Vår anbefaling til bileierne er å være skeptiske til eventuelle råd fra Flåten om å forfølge saken videre, spesielt hvis dette krever ytterligere innbetalinger til Flåten.

Svennungsen mener kjennelsen viser at gruppesøksmålet er dårlig forberedt.

– Det kan virke som det viktigste har vært å få flest mulig bileiere med på søksmålet.

Tilfredse

Bilimportøren Møller sier de er tilfredse, men ikke overrasket, over kjennelsen.

– Vi mener forsøket på gruppesøksmål har vært dårlig fundert. Forbrukerne bør sjekke med instanser som for eksempel Forbrukerrådet før de inngår i et gruppesøksmål og betaler inn penger til denne typen aktører, skriver Øyvind Rognlien Skovli, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt hos Harald A. Møller, i en epost.

Møller mener Flåten har skapt urealistiske forventninger hos bileierne.

Ingen informasjon

Hverken Flåten eller hans advokat Christian Poulsson har foreløpig besvart Motors henvendelser om kommentar til kjennelsen, og om den ankes.

Motor har også spurt Flåten om det er han selv som betaler de store sakskostnadene, eller om det tas fra pengene som bileierne har betalt inn for å kunne være med på søksmålet.

På Flåtens egne nettsider var det torsdag formiddag ingen informasjon om kjennelsen fra Oslo tingrett. Derimot inviteres bileiere fortsatt til å være med på det Flåten omtaler som «et av norgeshistoriens største gruppesøksmål».

● Vigdis Svennungsen er ansatt i Norges Automobil-Forbund (NAF). NAF er Motors eier og utgiver. Motor har full redaksjonell frihet, i tråd med Redaktørplakaten.