AVGJØRES SNART: Beholder vi de røde pumpene? Sannsynligvis.

Bensin opp i Stortinget:

Beholder vi 98 oktan? I dag kommer et viktig svar

Stortinget behandler torsdag en sak som vil ha svært mye å si for veteranbilmiljøet – og mange andre. 

Publisert Sist oppdatert

Tilgangen på bensin med 98 oktan er svært viktig for mange bileiere. Som de fleste engasjerte og berørte vil vite: 

Det handler ikke egentlig om oktantallet, men om drivstoffet inneholder bioetanol eller ei. 

Kort oppsummert er problemstillingen slik: 

● 95 oktan / E10 kan inneholde inntil 10 volumprosent bioetanol.

● 98 oktan / E5 inneholder foreløpig ikke bioetanol i Norge. 

● Det er godt dokumentert at E10 kan forårsake skade på motorer som ikke er laget for å takle bioetanol-blandinger. Dette kan gjelde de aller fleste biler fra før 2011. Ergo en stor del av bilparken, og nesten alle veteranbiler.

Unnta krav

Men: Problemet rammer også utallige motorer av andre typer, til landbruket, båttrafikk, hagearbeid – listen er lang. 

Forslaget som skal behandles i Stortinget torsdag, handler om å unnta bensin med 98 oktan fra omsetningskravet. 

Drivstoffleverandørene er i dag pålagt å blande inn bioetanol i en viss del av drivstoffet som selges. Med et slikt unntak blir det derfor klart enklere for dem å beholde 98 oktan i pumpene.  

Amcar Norge, særlig, har foreslått dette mange ganger (se sak nederst i artikkelen). Fremskrittspartiet har fulgt opp med jevne mellomrom. Men når forslaget nå synes å gå gjennom i Stortinget, er det MDG som er regissører.

Paradoksalt? Nei, mener Johan Rud, MDG-stortingskandidat for Østfold.

Trivsel og beredskap

– Vi ønsker å kaste mindre, forbruke mindre og ta vare på det vi har. Dessuten vil vi at folk skal ha det trivelig sammen, sier Rud – med klar henvisning til Norges veteranbilmiljøer, som han selv er en del av.

– Saken har vært et irritasjonsmoment, ved at man overser alle som har behov for lagringsdyktig drivstoff. Man kan ikke bare kaste alt som er laget før 2010, sier MDG-politikeren.

Timingen kunne antakelig ikke vært bedre. Med en pågående krig på europeisk jord er beredskap noe som nødvendigvis blir diskutert mye og prioritert høyt. Og i et beredskapsperspektiv er det viktig at drivstoff kan lagres – ikke E10s beste egenskap – og at maskineri fungerer. 

Det gjelder blant mye annet motorene som gjør at vi kan høste mat, skaffe strøm i et nødstilfelle og pumpe vann ut av oversvømte hus. Igjen, listen er lang.

Tverrpolitisk

Torsdag må de fremmøtte på Stortinget forholde seg til to forslag: Ett fra MDG, og ett fra Fremskrittspartiet. MDG-forslaget er forfattet av Rud, som fikk flyttet det fra samferdselskomiteen til energi- og miljøkomiteen, noe han mener har vært avgjørende. Det er fremmet av stortingsrepresentant Rasmus Hansson.

FORKJEMPER: Johan Rud (MDG), for anledningen i en lånt Chevrolet, 55-modell.

Det er likevel ingen av disse som blir vedtatt. Forslaget som etter alt å dømme får tilstrekkelig antall ja-stemmer, kommer med Høyre-signatur, etter at partiet snudde i slutten av mai. Kall det gjerne et samarbeid.   

– Det går i praksis ut på å legge til én setning: «98 oktan unntas fra omsetningskravet», forteller Rud.

– Men dette er ikke like trygt som «sikringskvalitet», det vil si at kjedene er nødt til å ha 98 oktan?

– Nei. Men vi kommer tilbake til trinn to og tre senere, sier Rud.

NB: MDGs forslag har høstet hele 1808 skriftlige høringsinnspill. Det er stortingsrekord med svært god margin. Kun ett av disse var negativt, ifølge Rud – innspillet fra Drivkraft Norge.