Det er klart etter votering i Stortinget fredag ettermiddag. Saken har vekket enormt engasjement. Småbåteiere, motorsyklister og folk i veteranbilmiljøet
er blant de mange som har vært bekymret for om de vil få tak i bensinen de trenger.
Johan Rud, MDG
Nå vil Stortinget sørge for at 98-oktanten garantert forblir etanolfri.
– Det har vært et grasrotopprør. Jeg tipper 2 millioner nordmenn har sittet og ventet spent på denne avgjørelsen, sier stortingsrepresentant og amcar-entusiast Johan Rud (MDG).
Lite egnet for motorene
Flere energistasjoner tilbyr bare blandingsbensin, og det skaper trøbbel for mange.
Det er en rekke typer kjøretøy og motorer som ikke egner seg for bensin med etanolblanding – spesielt veterankjøretøy, vinterlagrede fremkomstmidler som motorsykler, snøscootere og fritidsbåter, samt ulikt småmotorisert utstyr som strømaggregater, motorsager, pumper og forskjellig annet.
Bensin i Norge
Bensin 95 E10: Ny standard i Norge, lansert våren 2023. Kan inneholde inntil 10 volumprosent bioetanol.
Bensin 98 E5: Merkes som bensin «E5» siden det ikke er anledning til å merke «E0», men i dag blir det ikke blandet inn bioetanol i denne.
Oversikt over stasjoner med E5: appene Drivstoffappen og Refuel.
Og herer Drivkraft Norges side med spørsmål og svar.
Regelverket tillater at det kan blandes inn bioetanol – ikke bare i 95-oktan men også i 98-oktan bensin. Myndighetene tok dette grepet for å gjøre drivstoff mer miljøvennlig.
MDG og Frp gikk i bresjen for at 98-oktanten burde unntas fra dette kravet, slik at folk kan være sikre på at bensinen er etanolfri og slippe at det blir skade på motorene.
Det utgjør uansett bare en veldig liten andel av drivstoffet som omsettes, og klimagassutslippene er neglisjerbare, argumenterte MDG.
Etter hvert ble også Høyre med på tanken, men la fram egne forslag med noe varierende ordlyd. Også Sp har støttet at 98-oktan skal være etanolfritt.
Annonse
Ap og SV snudde i siste liten
Klima- og miljøvernminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap) har derimot vært skeptisk til å sette ned krav om dette. Han mente at regjeringen ikke burde gripe inn i drivstoffmarkedet og bestemme hva aktørene skal tilby.
Bare timer før Stortinget skulle behandle forslagene, snudde likevel Arbeiderpartiet og SV. I siste liten erklærte de to partiene sin støtte til et forslag fra Senterpartiet, som ble lagt fram samme morgen.
Senterpartiets forslag gikk ut på å sikre at 98-oktanene skal forbli etanolfri – uten forbehold.
På bordet lå også et forslag fra Høyre, som gikk ut på at folk skal være sikret tilgang på drivstoffet, men forslaget presiserer at det skal skje uten at det skaper uheldige pris- og etterspørselsforskyvninger i markedet.
Lang og kronglete vei til målet
MDG er litt oppgitt over at det tok 13 år før gjennomslaget kom. Rud er glad for at det er et samlet Storting som nå omfavner etanolfri bensin, men peker på at flere av partiene hittil har slept beina etter seg eller aktivt motarbeidet initiativet.
– Vi er veldig glade for at det endelig blir en løsning, men det blir mer omstendelig enn det vi først foreslo. Dette blir en omvei, sier Rud.
Annonse
Feirer med motorsykkeltur
Frps Marius Arion Nilsen skal feire med en lengre motorsykkeltur i helgen for å markere gjennomslaget. Det blir tuting og jubel på amcar- og veterantreff og på sjøen over hele landet, tror han.
– Det vil være en god måte å markere at fornuften seiret etter mange års kamp, sier han.
Frp ønsket seg at det settes krav til at 98-oktan bensin skal være å få tak i over hele landet, og at folk ikke skal behøve å reise mer enn 50 kilometer for å kunne tanke. Nilsen sier de ikke har gitt opp målet om å få nedsatt krav om tilgjengelighet.