MODERNE: Opel Astra får et helt nytt uttrykk, og også elektrifisert drivlinje.

Ny Opel Astra:

Et glimt av gammel storhet, nå også klar for strøm

Opel fortsetter jobben med å lage mer spennende biler. Nå er turen kommet til klassikeren Astra, klargjort for ulike grader av elektrisk drift.

Publisert Sist oppdatert

Astra har hatt en trofast heiagjeng på det norske markedet. På 90-tallet endte den blant annet tre ganger på andreplass bak Golf på salgstatistikken. Det jevnt stabile salget ga også 6. plass i 2000, 2001 og 2006.

Men de siste årene har Astra ramlet ned i utslippsgrauten. Uten elektrisitet stanser salget i Norge.

Det er på høy tid med en ny generasjon. Og Opel gir oss nå bokstavelig talt et glimt av den helt nye modellen som blir produsert fra slutten av året.

Følger etter

Lyssignaturen kjenner vi igjen fra elektriske Mokka e (les prøvekjøring her) og den kommende elektriske Manta-flørten.

I første omgang kommer Astra som ladehybrid. Men ganske sikkert også i en helelektrisk versjon. Alt tilsier at Astra følger etter de andre jevnstore medlemmene i Stellantis-familien, der Peugeot 308 er først ute.

NY STIL: Opels nye instrumentdesign kalles Pure Panel, og er introdusert i Mokka e. I Astra løftes nivået ytterligere.

60 km rekkevidde

Den er meldt helelektrisk i 2023, men er rett rundt hjørnet som ladehybrid med enten 180 eller 225 hester.

Batteriet på 12,4 kWt skal gi en elektrisk rekkevidde på 60 km for den minste motoren og 59 km for den største.

- Astra har vært med på å definere kompaktbilklassen, og vi tror dette er en bil som vil tiltrekke seg både nye og tidligere Opel-kunder, sier Reidar Holtedahl, merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen.