IKKE GODKJENT: Teslas kjempefabrikk til 60 milliarder utenfor Berlin kan ikke åpne før alle tillatelser er på plass. Det kan ta mange måneder ennå.

Når får vi Model Y?

Teslas Berlin-fabrikk er helt i det blå

Elon Musk fortviler over treg fremdrift ved anlegget som er under oppføring nær Berlin. Kanskje burde han ha satt seg bedre inn i tysk regelverk på forhånd…

Publisert Sist oppdatert

Det var ikke meningen det skulle bli slik:

Hvis alt hadde gått etter planen ville Tesla neste uke, med fanfarer og taler, åpnet sin nye fabrikk, Giga Berlin, utenfor Tysklands hovedstad.

Slik gikk det ikke.

Historien om den første bilfabrikken til Tesla i Europa er blitt en føljetong av nyheter der den siste oftest har motsagt den forrige, og med flere uventede vendinger, helt siden arbeidene begynte med skogrydding i området ved Grünheide i Brandenburg, delstaten som omgir Berlin.

Tesla-SUV-en Norge venter på

Tesla Model Y, den amerikanske produsentens mellomstore SUV som vil konkurrere direkte med Ford Mustang Mach-e, men også med VW ID.4, Skoda Enyaq og Audi Q4 e-tron, skal produseres ved fabrikken for det europeiske markedet – inkludert Norge.

Så sent som i desember bekreftet Tesla i Norge at «gjeldende informasjon» var at modellen etter planen skulle lanseres i første halvår 2021.

Nylig ble det klart at dette etter all sannsynlighet heller ikke vil skje i annet halvår. En ting er nå helt klart:

Tesla-prosjektet i Brandenburg er alvorlig forsinket.

Det kunne kanskje vært sett på som et dårlig varsel: Det er også i Brandenburg et annet kjent prosjekt endte som Tysklands største planleggingsflause noen sinne: Flyplassen Berlin Brandenburg Willy Brandt, som skulle stått ferdig i oktober 2011 og først åpnet ni år senere – 14 år etter at arbeidene begynte. Her var imidlertid årsakskomplekset et helt annet.

Byråkrati bremser fremdriften

Teslas kjempefabrikk lider neppe like ublid skjebne, men akkurat nå ser det ikke veldig lyst ut. Elon Musk hadde åpenbart undervurdert tysk byråkrati og forsinkelsene det kan avstedkomme, samt kraften i motstanden fra en del av miljøbevegelsen.

Automotive News Europe har tatt en statussjekk for å oppsummere situasjonen og utsiktene fremover.

Per i dag er de helt i det blå, ser det ut til.

Ifølge bransjenettstedet er det store hinderet i dag at miljødirektoratet i Brandenburg fortsatt ikke har godkjent byggetillatelsen for prosjektet, som har en anslått prislapp på nesten 60 milliarder kroner.

Så hva er problemet?

Planene for fabrikkprosjektet i Brandenburg var først klare sent i 2019.

Allerede tidlig kom det protester mot prosjektet fra miljøorganisasjoner, som påpekte faren det ville utgjøre for sårbare dyrearter i området, samt risikoen for at miljøgifter kunne lekke ned i grunnvannet under tomten som er drikkevannskilde for beboere i distriktet.

Tidlig i fjor ble hoggingen av skog for å rydde tomten fabrikken skulle bygges på, avbrutt på grunn av protestene.

Og den kom ikke i gang igjen før det var blitt tatt grep for blant annet å flytte og beskytte de sjeldne lokale slangene som overvintret på området.

Preget av midlertidighet

Så langt har arbeidet ved anlegget foregått med basis i midlertidige byggetillatelser. Store fabrikkhaller og strukturerer er allerede bygget på en tomt bestående av 740 dekar grunn som selskapet anskaffet for 43,4 millioner euro (nær 450 millioner kroner).

Men bare når Brandenburgs miljødirektorat gir den endelige tillatelsen, kan anlegget åpnes.

Og miljøvernere fortsetter å motsette seg anlegget. I forrige uke sendte organisasjonene Grüne Liga og lokalavdelingen av Nabu (Naturschutzbund Deutschland) en formell innsigelse til en tysk domstol mot de foreløpige byggetillatelsene på tomten. Pressemeldingen fra miljøorganisasjonene kan leses her (tysk).

Startet fra begynnelsen igjen

Teslas byggeplaner måtte legges ut på høring på nytt tidligere denne måneden for å inkludere anlegget for produksjon av battericeller.

Det i seg selv vil koste selskapet verdifulle måneder i fremdrift.

I tillegg til alle produksjonsenhetene tilknyttet fabrikken inkluderer Giga Berlin også vanngjenvinningsanlegg, et lokalt brannvesen samt et lager for å sikre mer effektiv transport av komponenter og andre varer. I henhold til planene skal anleggets strømbehov dekkes av lokale, fornybare energikilder.

Å legge til battericelleproduksjon betydde at selskapet måtte justere alle estimater og fylle ut hele søknaden på nytt.

Basert på den nyeste versjonen, vil anlegget ha kapasitet til å produsere 500 millioner battericeller på totalt 50 GWt i året. Det er mer enn 40 GWt-anlegget rivalen Volkswagen planlegger å sette opp rundt 30 mil lenger vest, i Salzgitter

De Grønne støtter byggingen

Tesla etablering i Brandenburg blir av mange lokalpolitikere og en stor del av innbyggerne sett som et stort løft for Øst-Tyskland, som har slitt med høy arbeidsledighet og vanskeligheter med å tiltrekke seg store industribedrifter.

Når det en dag er i full drift, hevder Tesla det vil være det «mest avanserte produksjonsanlegget i verden for masseproduksjon av elbiler».

Det forventes å skape hele 12.000 arbeidsplasser og skal ha en kapasitet på opptil 500.000 biler i året.

Det mektige partiet De Grønne, som har fokus på miljø og klima, har lenge støttet prosjektet.

– Vi er for et skifte til utslippsfri mobilitet og bilene som trengs for å oppnå det må bygges et sted, sier Ralf Schmilewski, en talsmann for De Grønne i Grünheides naboby, Erkner. Ifølge ham vil også etableringen ha en gunstig demografisk effekt i regionen, der de unge har hatt tendens til å forlate området for å søke jobb andre steder på grunn av dårlige fremtidsutsikter.

– Nå får de utsikter til jobbmuligheter lokalt, og vil ikke behøve å flytte ut, sier Schmilewski.

Offentlig høring til september

Og hva skal så skje nå? Frem til midten av juli kan publikum gå gjennom de rundt 11 000 sidene i Teslas søknadsdokumenter, inkludert tegninger, tabeller og beregninger, i rådhuset i Grünheide. Det er tredje gang Tesla-søknaden blir gjort tilgjengelig for publikum.

Som en del av prosessen kan hvem som helst sende innvendinger mot planene frem til den 16. august.

Da vil miljødirektoratet i Brandenburg bestemme om en offentlig debatt skal finne sted, i så fall blir ikke det før 13. september.

Da dokumentene sist ble gjort tilgjengelig offentlig, i 2020, kom det inn over 400 innvendinger.

Deretter er det ingen klar tidslinje.

På et tidspunkt forventes det at direktoratet gir sin endelige godkjenning (det er vanligvis utfallet i slike tilfeller), men når er det per i dag ingen som vet.

Mens norske kunder venter på Model Y kjøper mange av dem likevel Tesla: Model 3 er per i dag suverent mest registrerte modell i juni - og mestselgende i markedet også hittil i år.

Og hva angår Tesla Model Y, er per i dag beskjeden til norske kunder informasjonen som fremgår av produsentens norske hjemmeside. Der står det i skrivende stund at estimert levering er sent i 2021:

FØR 2022? Slik ser det ut på bestillingssiden for Tesla Model Y idet denne saken publiseres.

Mye tyder på at om dette skal holde, vil det måtte importeres biler fra USA eller Kina, noe som ikke var meningen i utgangspunktet.

Kilder: Automotive News Europe, Grüne Liga, Nabu, Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV AS)