
Stellantis ruller ut planene:
Satser 300 milliarder for å vinne elbil-kappløpet
Bilprodusenten Stellantis satser stort for å ta posisjonen som verdens ledende elbilprodusent: Fem gigafabrikker, faststoffbatterier og rekkevidde mellom 500 og 800 km er stikkord.
Nederland-baserte Stellantis ble dannet i januar med sammenslåingen av PSA-konsernet (Peugeot, Citroën og Opel) og Fiat Chrysler (blant annet Fiat, Chrysler og Jeep) etter forhandlinger siden 2019.
Tidligere PSA-sjef Carlos Tavares leder storkonsernet som teller 14 ulike bilmerker – og som nå skal satse 30 milliarder euro (ca. 300 milliarder kroner) på elektrifisering og digitalisering frem til midten av 2020-tallet.
– Innen 2030 skal lavutslippsbiler (elbil og ladehybrid) utgjøre 70 prosent av bilene vi selger i Europa og 40 prosent av salget i Nord-Amerika. I dag er tallene henholdsvis 14 prosent og 4 prosent, sa Tavares da han presenterte konsernets elektrifiseringsstrategi før helgen.
Han venter at total eierskapskostnad for elbiler være på linje med fossilbiler i 2026, samme år som Stellantis skal ta faststoffteknologi i bruk. Han ga ingen flere detaljer rundt batteriteknologien.
Les flere elbil-nyheter på Motor:
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Maxus eT90:
Dette blir den første el-pickupen i Europa
-
Plaid leveres i desember:
Åpner for bestilling av Teslas monsterutgave
-
GM tar affære:
Nekter nye salg til kunder som videreselger nye biler
-
Snart på bruktbil-toppen:
Nærmer oss et tidsskille for elbilene
-
Sommerstille i bilmarkedet:
Dårligste juli-tall for nybilsalget siden 1993
-
Tesla vil gi mer presise data:
Dekktrykk og mobillading blir med i rekkeviddeanslaget
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk
-
Overrasker i måling:
Unike tall for neste Tesla-modell
-
Ny utsettelse:
Mer trøbbel for Faraday Future
-
Lanserer Aceman i 2024:
Her er neste elektriske Mini
-
En av tre kjører mindre:
Høye drivstoffpriser forsterker elbil-forskjeller
-
Ford med ny teknologi:
Nå testes helautomatisk elbil-lading
-
Første prøvekjøring av Mercedes EQXX:
Her ruller Motor uanstrengt mot ny rekkevidderekord
Varebilene skal også bli elektriske og der er hydrogen en del av strategien. Først ut her blir en hydrogenmatet brenselcelle-elektrisk Opel e-Vivaro som snart skal lanseres.
De 14 merkene har litt ulik strategi, men to av dem har mål om å bli helelektriske i løpet av 2020-tallet: Opel, som kun skal produsere elbiler fra 2028 og Fiat, som skal bli ren elbilprodusent i løpet av annen halvdel av tiåret.
Grunnpilarene
Som de andre storprodusentene mener Tavaras at skalerbare og modulbaserte produktplattformer som gir stordriftsfordeler er en nøkkel for lønnsom drift.
Stellantis skal utvikle fire forskjellige plattformer som blir grunnsteiner for hele flåten av biler:
- STLA Small. For biler fra 350 til 430 cm i lengden. De vil få batterier på mellom 37 og 82 kWt med rekkevidde opptil 500 km.
- STLA Medium. Kjøretøy fra ca. 430 til 480 cm og med batteripakker fra 87 til 104 kWt. Rekkevidde: Opptil 700 km.
- STLA Large. Biler med lengde fra 470 til 540 cm og med batterier mellom 101 og 118 kWt. Rekkevidde opptil 800 km.
- STLA Frame (rammebygg). Tyngre kjøretøy med lengde opptil seks meter, med batteripakker fra 159 til over 200 kWt og opptil 800 km rekkevidde.
Tavares varslet at konsernet lager et eget selskap for utvikling av programvare til alle merkene, etter samme modell som Volkswagen, Daimler og Volvo.
Gigafabrikker
Batterifabrikker står også på oppgavelisten. Tavares vil ha fem giga-fabrikker, med mål om en kapasitet på 260 GWt i løpet av 2020-tallet, med en milepæl på 130 i 2025.
Battericellene vil designes for å benytte gradvis forbedret teknologi og endret batterikjemi. Det er planlagt med relativt rimelige kobolt- og nikkelfrie såkalte cell-to-pack-batterier (altså uten moduler) med jern-mangan-kjemi for de kompakte batteripakkene (400-500 Wt/liter) og modulbaserte batterier med nikkel-mangan-teknologi for de større (600-700 Wt/liter.
Også drivlinje-designet skal gjøres skalerbart og fleksibelt for bruk i både forhjulsdrevne, bakhjulsdrevne og firehjulsdrevne biler.
Drivlinjene kombinerer motor med inverter (en felles, skalerbar løsning for alle), batteri, batteristyringssystem (BMS) og elektroniske kontrollenheter som styrer det øvrige via avansert, egenutviklet programvare.
Den kraftigste løsningen skal ha ladeeffekt hvor det støttes opptil 350 kW, og målet er å kunne hurtiglade de mest effektive bilene for 480 km ekstra rekkevidde på 15 minutter.
Har du fått med deg disse sakene?
-
Så mye kan du spare på billånet:
Spar titusenvis på god rente
-
Vi som skravlet om bil i ferien:
Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
-
Anne-Karin fikk sjokk:
Reparasjon økte km-standen til 400.000
-
Knusende kritikk etter dødsulykke:
– Økonomi ble prioritert framfor trafikksikkerhet
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
Utfordrer samtlige aktører
Stellantis har havnet bakpå i elbil-kappløpet, sammenlignet med Hyundai og Volkswagen – for ikke å nevne de rendyrkede selskapene som Tesla og kinesiske og amerikanske oppstart-produsenter.
Tavares satser på at strategiplanen slik den nå fremstår, med synergiene globalt og måten de ulike merkenes styrker brukes på lokalt, vil gjøre det mulig for det forente Stellantis å ta igjen og deretter passere konkurrentene i løpet av tiåret. Ambisjonen til Stellantis-lederen er intet mindre enn å være verdens markedsleder på lavutslippsbiler innen 2030.