
Et båtlass Hyundai Ioniq 5 i norsk havn:
Nå triller ettertraktet elbil endelig i Norge
Kundeleveringer av lanseringsmodellen, Project 45, starter om få dager. 14 000 nordmenn har meldt seg som interessenter på forhånd.
Hyundai-konsernets storsatsing på elbil går ikke ubemerket hen. Ved å lansere en helt ny produktplattform dedikert til helelektriske biler og basert på et 800-voltssystem som muliggjør ultrarask lading, har de lagt listen høyt blant produsentene som lager biler for «folk flest».
Nylig ble det vist en førproduksjonsversjon av Kia EV6, som er basert på plattformen, og nå er det kundebilene av Hyundais egen modell, Ioniq 5, som skal finne veien ut til bilforretningene.
Les flere Hyundai-nyheter:
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Mulig juks med dieselutslipp:
Razzia hos Kia og Hyundai i Tyskland
-
Oppgradert Hyundai Ioniq 5:
Testvinneren får en viktig forbedring
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Ned for 9. måned på rad:
Bilsalget stupte i mars over hele Europa
-
Firehjulsdrift, forhjulstrekk og bakhjulsdrift:
Hvem kommer opp bakken?
-
«Masse ubesvarte spørsmål»:
Ny storkonkurs rammer det norske bilmarkedet
Ioniq 5 hadde sin verdenspremiere i februar 2021. Nå har de første bilene kommet til Norge. Det dreier seg om biler av den første spesialserien Project 45.
Første stopp: Drammen
Fredag ankom flere hundre av dem havnen i Drammen, hvilket betyr at kundeleveringer av Ioniq 5 Project 45 starter i løpet av kort tid.
Det ble stor medieoppmerksomhet rundt ankomsten, da bilene ble fraktet med skipet som skal være det største som noen gang har lagt til kai i havnen.
Gigantskipet Morning Lady, som har en kapasitet på 7800 biler, ble loset gjennom Svelvikstrømmen, som er en av Norges sterkeste tidevannsstrømmer, før den fortsatte ferden inn til Drammen havn.
Rekord-interesse
Produsenten opplyser at den nye elbilen allerede har satt nye rekorder for Hyundai. Aldri før har nemlig en bil fra merket generert mer interesse fra europeiske kunder like etter lanseringen enn Ioniq 5.
Resultatet var at reservasjonssystemet rett og slett brøt sammen.
14 000 nordmenn hadde meldt seg som interessenter på forhånd.
Lanseringsmodellen Ioniq 5 Project 45, som ble sluppet i forbindelse med verdenspremieren var tilgjengelig i et begrenset volum på 3000 enheter for fem europeiske markeder: Frankrike, Nederland, Storbritannia, Tyskland og Norge.
Norske kunder stakk av med en andel på hele 42 prosent av det tilgjengelige volumet, ca. 1300 i alt. Hyundai Norge lover at samtlige kunder vil få levert lanseringsmodellen i løpet av sommeren.
Aktuelle saker:
-
Lengre enn langt mellom ladeplassene:
To land har over halvparten av EUs ladestasjoner
-
Statlig støtte løser ikke alt:
– Vi kunne bygget dobbelt så mange ladestasjoner
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
Opptil 481 km
Modellen som kommer først har den store batteripakken som standard. Den har en rekkevidde på inntil 481 kilometer med bakhjulsdrift, og inntil 460 kilometer med firehjulsdrift (WLTP). Med bakhjulsdrift leverer bilen 350 Nm dreiemoment og 217 hestekrefter. Med fire drivhjul økes dette til 605 Nm dreiemoment 305 hestekrefter. 0-100 km/t går unna på henholdsvis 7,4 og 5,2 sekunder.
Bilen skal kunne lades fra 10 til 80 prosent av batterikapasiteten på bare 18 minutter. Det skal også ifølge produsenten ta under 5 minutter å lade opp 100 kilometer ekstra rekkevidde (WLTP).
Ioniq 5 Long Range kan trekke tilhenger på 1 600 kilo uavhengig av om den har drift på to eller fire hjul.
De første prøvekjøringene har funnet sted i utlandet, blant annet av InsideEVs i Tyskland, som har kjørt versjonen med stor batteripakke, firehjulsdrift og 306 hk.
Der skryter de av teknologien, den uanstrengte fremdriften og plassforholdene om bord, men hadde noen elektronikkproblemer i sin førproduksjonsbil og påpekte det stramme understellet som visstnok gjør den litt stump over ujevnheter i veibanen.
Ifølge journalisten kunne også noen av betjeningselementene vært mer intuitive.
De første ladetestene skal ha vist at bilen holder det den lover og at det stemmer at den kan lynlades fra 10 til 80 prosent ladetilstand på 18 minutter. Vi gleder oss til vi skal ha den på en første prøvekjøring under norske forhold - det kommer det en rapport om i løpet av uken.
Les Motors nybiltester:
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
86
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til én mill. være verdt prisen? Svaret er ja
-
78
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
-
84
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
-
76
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
-
76
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
En typisk Toyota, den blir bare bedre og bedre
-
82
Test: Cupra Born (elbil)
Denne er så bra som ID.3 burde vært i fjor sommer
-
85
Test: Kia EV6 (elbil)
Tangerer tidenes beste testresultat
-
80
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore
-
83
Test: Tesla Model Y (elbil)
En Tesla vi vil ha, ikke bare mene noe om
-
80
Test: BYD Tang (elbil)
Denne mangler egentlig bare én ting: Et kjent navn
-
71
Test: Audi Q3 45 TFSI e (ladehybrid)
Her er en ladbar Audi-SUV som folket ikke vil ha
-
83
Test: BMW iX3 (elbil)
To små mangler unna tidenes toppscore