LITEN YNDLING: Peugeot e-208.

Peugeot e-208:

Tåler en langtur

Peugeots nye elbil klarte nesten 35 mil i rekkeviddetesten.

Rekkevidde- og ladetesten

Motor og NAF har testet rekkevidde og ladeegenskapene på 29 av de mest populære elbilene på markedet.

Bilene kjørte fra sentrum av Oslo via Hadeland og opp E6 i Gudbrandsdalen til de var tomme for strøm.

Dagen etter ble bilene tatt til ladetest på Ionity-stasjonen på Dal i Viken.

Peugeots lille yndling leverer til godkjent både på rekkevidde og lading, men imponerer ikke like mye som de fleste andre under de optimale testforholdene.

  • Modellnavn: Peugeot e-208.
  • Oppgitt WLTP-rekkevidde: 340 km.
  • Dekkdimensjon testmodell: 205/45R17

Rekkeviddetesten:

Peugeot e-208 gikk 346 km innen den stanset helt. Det er 6 km lenger enn den oppgitte WLTP-verdien. Den var 14 km unna WLTP-verdien da den viste 0.

De fleste andre bilene i testen presterte bedre enn dette under de optimale forholdene. E-208 viser gjenstående rekkevidde i intervaller på 10 kilometer, inntil det gjenstår 50 kilometer.

Da vises det i intervaller på 2 km. 32 km før 0 kom beskjeden «Ladestand lav» opp i displayet. Dette gjentok seg ved 22, 14, 6 og 2 gjenstående km.

Ved 0 km gikk bilen over i «skilpaddemodus» og beskjeden «Batteritilstand kritisk: Ytelse begrenset» dukket opp.

Bilen mistet litt effekt etter 0, fortrinnsvis akselerasjon. Klimaanlegg fungerte hele tiden. Rundt 2 km før full stans gikk det kun i 12-13 km/t.

Bilen ble tauet i “Brille”, den ble derfor satt i «nøytral» med tenning på (eneste måte å få den i «nøytral»). Da bilen kom frem til ladestasjonen, var det en rekke feilmeldinger knyttet til ESP/bremser og bilen ville ikke ta lading. Etter å ha koblet fra 12 volts-batteriet, ble bilen «nullstilt» og tok deretter imot lading.

  • Reell rekkevidde: 346 km.
  • Gjennomsnittsfart: 56 km/t.

Ladetesten:

Da vi koblet til ladestolpen, var det 3 prosent gjenværende strøm på batteriet. Den mottok omgående 99 kW., og holdt seg på dette nivået (99-97) i tre minutter, før den dumpet ned og holdt seg i intervallet 77-80 kW de neste ni minuttene. Der la den seg stabilt på 53-54 kW de neste seks minuttene, før den droppet ned på 44 kW ved rundt 70 prosent batterikapasitet.

Ved 75 og 80 prosent var den nede på 28 kW. Det merkbare droppet fra rundt 70 prosent, deler e-208 med de øvrige tre bilene i testen med samme batteri (e-2008, Corsa-e, DS3).

  • Ved 80 prosent hadde den ifølge «gjettometeret» 270 kilometer rekkevidde.
  • Ladetid 3-80 prosent: 36 min.

Generelt:

Vår rekkeviddetest er ingen vitenskapelig undersøkelse, men skiller seg fra andre målinger på ett viktig punkt: Alle bilene i testen kjøres samme rute, i omtrent samme fart (på fartsgrensen) og under samme værforhold.

Det gir grunnlag for å konkludere om hvilke modeller som leverer over eller under oppgitt WLTP. Alle bilene ble kjørt fra Vulkan P-hus i Oslo, deretter en rundtur i sentrum før bilene gikk nordover på riksvei 4 via Lygna, til Gjøvik og inn på E6-en før Lillehammer.

Deretter ble de kjørt nordover på E6 til Dombås og Hjerkinn, der de svingte øst mot Folldal på rv29 og så sørover på rv27 mot Ringebu igjen. Kjøringen foregikk under optimale forhold, med sol og vindstille.

Temperaturen ved start var 16 grader, på Lillehammer var det 19 grader kl 13, mens det var drøyt 15 grader på Hjerkinn kl 18.00. Bilene hadde ikke forvarmet batteri.

Alle bilene ble kjørt til 0 km rest på batteriet, mens bilene vi ikke har hatt i test tidligere (E-208 var en av disse) ble kjørt fullstendig tomme slik at vi kunne se hvordan de oppfører seg de siste kilometerne.