NESTE LEXUS: Møt Lexus Future Zero-Emission Catalyst, LF-ZC blant nærstående.
Foto: LEXUS
Slik blir nye Lexus:
«Er dette for mye av det gode?»
Lexus forbereder en elbilutrulling som bryter brutalt med dagens design. Nå forteller designsjefen om en arbeidsprosess under mottoet: «Er dette for mye av det gode?»
Det sier sjefdesigner Simon Humphries i et intervju med Automotive News.
Lexus har vist frem sedanmodellen LF-ZC og crossoveren LF-ZL ved flere anledninger de siste årene, men det er ingen ting som tyder på at Team Humphries løfter foten fra gassen i sin ganske futuristiske retning.
Lexus fikk kritikk da dagens design ble introdusert med LF-Gh-konseptet i 2011. Fronten liknet på masken til Darth Vader. Noen vil nok fortsatt mene at Lexus-designerne er inspirert av krefter langt ute.
Aerodynamisk
Men Lexus Future Zero-Emission Catalyst, som er barnets fulle navn, er da ganske stilig? Om nå konsept-designet står seg helt frem til lansering en gang neste år.
– Det er et stort steg, utvilsomt. Men hele poenget med Lexus-brandet har helt fra begynnelsen vært å utfordre tidens standard, sier Humphries.
– Vi ønsket å gi Lexus karakter. Selv da vi satte den nye fronten på modeller som ellers bare hadde en mindre oppdatering, kunne vi se at salget nesten dobler seg. Det er mange folk der ute som ønsker seg bil med et ekspressivt uttrykk, sier han videre.
Begge de to bilene som nå ventes har et sportslig – og minimalistisk – ytre. Automotive News venter luftmotstandskoeffisient ned 0.20, kanskje under.
Har du lest disse sakene fra Motor?
Din egen butler
LF-ZC, sedanen, kommer først, en gang i 2026. LF-ZL-lanseringen er ikke kommunisert.
Toyota-konsernet har vært tydelig på at Lexus skal være en prøvekanin for morgendagens Toyota, men kanskje mer på drivlinje enn design.
Toyotas Europa-portefølje skal være helelektrisk innen 2035.
LF-ZC forberedes med 800 km rekkevidde og så sofistikerte digitale løsninger at Lexus-sjef Pascal Ruch har beskrevet teknikken «som å ha din personlige butler ombord».