REVEJAKTA: Linda Skavdal er stolt av sin mangeårige turkamerat Ford Granada – og viser gleden ved å pels-pynte antenna.

Vi som pynter antenna på bilen:

Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Såkalt «revehale» var lenge glemt bilpynt, men nå heiser stadig flere lodden svans i antennetoppen. Hør to stolte hale-entusiaster forklare moroa.

Publisert Sist oppdatert

«Revehale» som symbol på bil

  • Enkelte mener revehale øverst i antenna betyr «singel», mens hale på «halv stang» betyr «at du har kjæreste».
  • Andre hevder kos i baksetet gir rett til å heise revehale i antenna.
  • Atter andre antar symbolet stammer fra hest-og-kjerre-tiden, og at halen beskytter mot landeveisrøvere, ville dyr og uvær. De fleste bruker dog halepynten som symbol på at de er «frie bilister».
  • Viktig: Revehale kan være fuskpels og stammer ellers fra dyr som allerede er felt.

Pels-pynta biler?

I høst er tradisjonen tilbake på norske landeveier.

Bilfolk som er opptatt av stil, fester en fyldig revehalelignende sak i toppen av en svaiende, gammeldags antenne – som gjerne kalles «pisk» i Bygde-Norge.

Hva pokker signaliserer sjåføren med revehalen?

Når vi fyrer av spørsmålet på Facebook-forumet Norske veteranbiler, svarer flere: Hale betyr at man flagger at man har hatt «sengehygge» (les: sex) i baksetet.

Men, vent litt: Symbolet betyr svært ulike ting for folk. Villmarksjegere har i uminnelige tider båret revehale på lua som tegn på uavhengighet. Også for egenrådige jegere, unnskyld: bilister over hele Norge, er revehalen et omvendt statussymbol: Du ratter en billig bil og føler deg friere enn i en dyrekjøpt Mercedes – og revehalen viser din stolthet.

Heng på halehenget til Motors to utvalgte «ringrever»: Granada-sjåfør Linda Skavdal og Folkevogn-fantast Jane Gammelby:

LODDEN SKAPNING: Jane Gammelby liker biler med naturlig ekstrautstyr, som buskete revehale.

Jane Gammelby i Blaker (ved Glomma, landets lengste elv) i Akershus driver Gammelby sømverksted (@gammelby_somverksted), et nyoppstartet firma hvor hun syr veteranbil- og båtinteriører, kalesjer, møbler og annet.

– Revehalen? Jeg har jo tross alt seng bak i bilen, flirer hun, og legger til at hun får svært mye positiv oppmerksomhet for både halepartiet og hele bussen.

– For meg handler revehale på Folkevognbussen mest om humor. Det morsomme er at langt fra alle vet hva den egentlig symboliserer, men de som gjør det, pleier å trekke på smilebåndet.

MYKE VERDIER: Bak Gammelby sømverksted i Blaker i Akershus står Jane Gammelby – som digger vintage biler og mykt tilbehør.

Selv om Folkevogna er rikelig pyntet rund baut, stikker halen seg ut.

– Folk som kommer bort for en prat om bilen, har ofte en mening om hvordan ens bil skal se ut, eller hva de ville gjort annerledes, sier hun. Enkelte bemerker at «revehale er harry».

– Men, for meg er bussen en forlengelse av meg selv, min personlighet og mitt humør. Hvorfor ikke ha det litt gøy når man først er i gang? Gjør ting som får deg i godt humør, instruerer Gammelby.

HÅRETE BILVALG: Folkevognbussen til Jane Gammelby er full av små detaljer som gjør folk glade. Pelsen er blant elementene som får mest positiv oppmerksomhet.

Tettstedet Blaker og områdene rundt har med sine knappe 500 sjeler muligens flere ville dyr enn innbyggere.

– Jeg personlig driver jeg ikke med jakt, men her på bygda er mange jegere på fritiden, og man kan jo innimellom være heldig å få kjøpe en og annen revehale. Jeg ville aldri handlet slikt i butikk eller på nettet – hvor pels kan stamme fra oppdrett eller inhumane kilder, lover hun.

HALEHENG: Trønderen Linda Skavdal bryr seg lite om andres mening om en bils utseende. Selv om enkelte feilaktig vil tro hun er en ragger på grunn av revehalen, lar hun folk ha fordommene sine i fred.

Linda Skavdal hører hjemme i Melhus kommune i Trøndelag, er utdannet biloppretter og jobber som bilglassmontør hos Riis bilglass.

På tunet står hennes illrøde Ford Granada – komplett med bakrutesjalusi (kalt «laksetrapp»), fet bakspoiler og fyldig revehale i toppenden av den bakmonterte antenna.

– Halen kompletterer stilen til Granadaen min. Jeg har alltid likt denne «old school»-looken, som jeg tipper stammer fra 1950- og 60-tallet.

GØY PÅ LANDET: Selv om få av oss tar oss bryet med å dekorere bilen utvendig, mener Linda Skavdal at tradisjonsrik pynt som revehale er på vei opp.

Hun mener Fords toppmodell fra 1970-tallet og starten av 1980-tallet ville sett unødvendig naken ut uten pelsen.

– Biler med langstrakt antenne må jo ha revehale. Hva andre folk tenker om den halegreia, er vel at jeg er en ragger – et miljø jeg absolutt ikke tilhører, ler Skavdal.

Familien omtaler Granadaen som «Fosen-Mustangen». I Trøndelag er stedet Fosen blitt et kjent og kjært symbol for alt som forbindes med «bygda».

– «Fosen-Mustang» er kallenavn på en eldre europeisk bil med amerikanske vibber, type Ford Granada, Taunus eller Capri. Man kjøpte seg gjerne en slik bil når man ønsket seg en vaskekte amerikaner, som Ford Mustang, men ikke hadde pengene.

FORDSATT FORAN: Linda Skavdal har et av Fords mest breiale frontparti – og følger opp med frekk revehale akterut.

Unge Skavdal har føket rundt med samme revehalen i rundt 20 år. Hun gjorde i sin tid innkjøpet på den årvisse, vinterlige Rørosmartnan.

– Revehale er litt på vei opp igjen her i Norge. Men så det er sagt: jeg har aldri fulgt saueflokken. A4-livet – å «gjøre som alle andre» – er svært fjernt fra min måte å leve livet på. Æ gjør det æ vil, åså bryr itj æ mæ om ka annja folk si, deklamerer hun på maks dialekt.

Hun pynter ikke bare bilen, men også seg selv. Forbildet er den såkalte «pinupstilen», selv om hun på bildene her har sivile klær.

– Pinup for meg er å være en sterk personlighet som løfter andre mennesker, og som makter å se det positive. Jeg har en dyp, oppriktig kjærlighet for alt gammalt, det være seg vintage klær, musikk og biler, jubler Skavdal.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbilder – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign