KANSKJE TIL NORGE: Den europeiske skjebnen til F-150 Lightning er fortsatt uviss. Her er bilen under testkjøring i Son i sommer.

Ford varsler ni elbiler:

Øker prisen kraftig for å begrense etterspørselen

Ford skal lokke elbil-Europa med ni modeller innen 2026, men er stadig tause om F-150 Lightning kommer. I USA har prisen på det elektriske monsteret nå økt 40 prosent.

Publisert Sist oppdatert

KÖLN (Motor): En presentasjon av neste fase i Fords elbil-utrulling før helgen bekreftet mye av det vi har lenge har visst om selskapets neste steg:

Ford lener seg tungt på samarbeidet med Volkswagen-konsernet, og forbereder 2023-lansering av minst én mellomstor crossover bygget på MEB-plattformen som VW-konsernet har utviklet for sin elbil-flåte.

Det betyr enda strammere konkurranse i klassen for mellomstore SUV-er med rundt 50 mil rekkevidde.

Frem mot 2026 skal Ford totalt ha lansert fem elektriske personbiler (Mach-E inkludert), pluss fire elektriske varebiler (med litt ulike setefigurasjoner og storfamilie-muligheter).

Amerikansk arv

Samtidig varsler Ford at de bygger mye av den elektriske Europa-satsingen på sin amerikanske arv, både i modellutforming og profilering – slik Mustang Mach-e var et eksempel på som merkets første elbil.

Og slik for eksempel en elektrisk Bronco kan tenkes å bli noen år frem i tid.

«Adventurous Spirit», eventyrlyst på godt norsk, er begrepet markedsdirektør Peter Zillig bruker når han omtaler Fords europeiske markedsstrategi i en LinkedIn-post.

Men selve slagskipet, en elektrisk utgave av ikoniske F-150, er det foreløpig taust om.

Bestselger

Pickupen har vært USAs mestselgende bil i over 40 år. Da Ford i 2018 bekreftet at en elektrisk versjon var på trappene, var norske munner lukket med sju segl. Det er de fortsatt.

I USA har etterspørselen etter el-utgaven F-150 Lightning vært voldsom.

voldsom, faktisk, at Ford nå har satt opp prisen 40 prosent på innstegsvarianten Pro (med 38 mil rekkevidde) siden lanseringen.

Det gjenstår å se om en startpris på 57.869 dollar (ca. 575.000 norske kroner) vil sette Ford noe bedre i stand til å møte etterspørselen.

Puma spretter frem

Nå er prisene på denne bilen satt opp tre ganger på fire måneder – delvis på grunn av økte råvarepriser, delvis for å stagge et marked Ford umulig kan mette med det første.

Nylig satte Ford inn et tredje skift ved Lightning-fabrikken i Michigan, og de har annonsert ambisjoner om å produsere 150.000 biler i 2023.

Om det betyr biler nok til at Europa kan bli tilgodesett med noen eksemplarer, gjenstår å se.

Men ved storfabrikken i Köln starter uansett produksjonen av crossoveren i løpet av 2023. Deretter kommer en elektrisk utgave av Puma, modellen som etter utfasingen av Focus og Fiesta vil bli den rimeligste i Fords rimeligste portefølje.

TITT-TITT: Her er alt Martin Sander, Europasjef for Fords elbildivisjon Model e, vil vise foreløpig av den kommende el-SUVen fra selskapet.