STÅL: Volvo skal gjenbruke stål i EX60, som er ventet på markedet neste år.
Foto: VOLVO
Gjenbruk:
Volvo EX60 skal bruke resirkulert stål
I et skritt mot utslippsfri produksjon av biler skal Volvo ta i bruk stål som allerede er produsert.
– En av de største kildene til karbonutslipp i produksjonsprosessen er stålet vi bruker til å bygge bilene, som i gjennomsnitt står for 25 prosent av alle materialrelaterte utslipp for en ny Volvo-bil, sier Francesca Gamboni, leder for forsyningskjede og produksjon i Volvo Cars, i en pressemelding.
Hun sier videre at Volvo jobber for å nå netto nullutslipp av klimagasser innen 2040, og at kutt i stålrelaterte utslipp kan utgjøre en betydelig forskjell.
Les alle Motors biltester:
Lukket system
Volvo Cars har nemlig signert en ny avtale med det svenske stålfirmaet SSAB for levering av høy-kvalitets, resirkulert stål, fra 2025. Som skal være tilnærmet utslippsfritt.
I tillegg til å kjøpe resirkulert stål, har Volvo Cars ambisjoner om å selge skrapstål. Noe skal hjelpe selskapet med å holde på materialene over lengre tid inne i et lukket system.
Det resirkulerte stålet vil bli brukt i utvalgte komponenter i den kommende, elektriske SUV-en EX60, samt andre biler basert på Volvo Cars' neste generasjons SPA3-bilarkitektur.
Samme sikkerhet
Materialet skal oppfylle de samme sikkerhetsrelaterte kravene til styrke og holdbarhet som førstehåndsstål.
Les også: Volvo «viser» EX60
Sammenlignet med tradisjonelt produsert stål i Europa skal SSABs resirkulerte stål ha nær 100 prosent mindre CO₂-utslipp i egne operasjoner, og er laget med et resirkulert innhold på nesten 100 prosent.
Volvos mål er å redusere CO₂-utslippene per bil med 65–75 prosent sammenlignet med 2018-nivåer innen 2030, og altså oppnå netto nullutslipp av klimagasser innen 2040.
Har du lest disse sakene fra Motor?