Alle som har vært på en ladestasjon til Tesla har sett
det: Elbiler fra andre bilmerker som må parkere annerledes, og dermed feil,
dersom de ikke har ladeluken på samme sted som Teslas biler.
Den korte ladekabelen på bare halvannen meter gjør at eiere
av mange andre bilmerker enten må oppta to ladeplasser, eller parkere på en
annen kreativ måte.
Tre meter kabel
Tidligere i år ble de første nye ladestolpene, V4-stolper,
satt opp på ladestasjoner flere steder i Europa.
Og nå skjer det fort: For en
uke siden ble det bygget en helt ny ladestasjon utenfor Teslas store fabrikk
utenfor Berlin. Alle ladeplassene her har de nyeste stolpene.
De nye stolpene har høyere effekt, anslagsvis 600 kW, i
tillegg til at de står midtstilt på ladeplassen, og kabelen er tre meter lang.
Det innebærer dobbelt så lang kabel som på eksisterende ladestolper.
Nye ladestolper skal også kunne ta kortbetaling, for de
som ønsker å betale slik. Flere av de nye ladestolpene er observert med
kortlesere, noe norske myndigheter nå også krever.
Motor har spurt Tesla Norge, som ikke vil fortelle når og
hvor de nye ladestolpene settes opp. Men etter det Motor erfarer, er infrastrukturen på ladestasjonen på E6 ved Gardermoen tilrettelagt for de nye ladestolpene.
Her utvides dagens ladestasjon nå med
20 nye ladestolper, slik at det totalt blir 40.
Det har lenge vært meningen, etter det Motor forstår, at anlegget på Gardermoen skal bli det første anlegget i Norge med de nye stolpene. Men de nye stolpene står på samme måte som på de eksisterende, gamle anleggene. Det ser ikke ut til at de blir midtstilt.
September
De nye ladestolpene vil trolig kunne brukes allerede fra
september, muligens oktober, ifølge informasjon Motor har.
Etter det Motor forstår, vil det ikke bli en omfattende
utbytting av eksisterende ladestolper til nye ved de over 100 ladeplassene til
Tesla.
Men nye ladestasjoner, og ladestasjoner som må restaureres og oppgraderes,
vil få de nye ladestolpene.
Dette vil løse ladeproblemene som spesielt eiere av Audi,
Ford og Jaguar har. På disse tre bilmerkene er ladeinntaket på de fleste
modellene ved førerdøren.