INGEN TESLAER: Her lader to ID.4/ID.5, en Toyota Proace electric, en Kia e-Niro og en Jaguar I-pace, men ingen Teslaer.

Se bildet:

Her lader ingen Teslaer hos Tesla

Stadig flere ikke-Teslaer lader nå på Teslas ladestasjoner. – Det er stor forskjell på hva Tesla-eierne mener om dette, sier styrelederen i Teslas eierklubb.

Publisert Sist oppdatert

Se bildet fra Hjerkinn på Dovrefjell for en drøy uke siden: På den nye ladestasjonen til Tesla er det fem biler som lader. Fem ikke-Teslaer, og ingen Teslaer.

– Morsomt, sier Vigdis Asbjørnsen, styreleder i Teslas Owners Club i Norge.

For halvannet år siden åpnet Tesla for at også de som ikke kjører Tesla kan lade på Teslas ladestasjoner. Nå er 92 av Teslas 111 ladestasjoner i Norge åpne for ikke-Teslaer.

Dette oppdager stadig flere, og bildet på Dovrefjell viser hvordan det er i ferd med å bli: Mange som ikke kjører Tesla, velger å bruke Teslas ladenettverk.

Lave priser

Årsaken er både lav pris og god brukervennlighet.

Eierne av ikke-Teslaer betaler riktignok litt mer for å lade. Mens Tesla-eierne nå i gjennomsnitt betaler 3,21 kr/kWt for å lade på Teslas ladestasjoner utenom rushtiden, må ikke-Tesla-eiere ut med i gjennomsnitt 4,40 kr/kWt utenom rushtiden.

Likevel er det langt billigere enn hos andre ladetilbydere, også i rushtiden (kl. 18–22) – hvor Teslas priser er ca. 35–40 øre høyere.

Ikke-Tesla-eiere kan dessuten betale et gebyr på 129 kroner i måneden og dermed få samme priser som Tesla-eiere. Det sparer man inn på et par ladeøkter.

Blokkerer

Motor har ved selvsyn sett på mange av Teslas ladestasjoner at stadig flere ikke-Teslaer står og lader. Eksempelet fra Hjerkinn er likevel unikt, selv om litt av årsaken er at ladestasjonen på Dombås noen mil unna er blant de som ikke er åpen for ikke-Tesla-eiere.

I Tesla-forumene i sosiale medier går debatten blant Tesla-eiere om Teslas åpning av ladestasjonene for ikke-Teslaer. 

Mange har lagt ut bilder som viser hvordan mange ikke-Teslaer må parkere for å få ladet med Teslas korte ladekabler. Mange må oppta to ladeplasser.

Dermed vil de ofte ikke være mulig å lade for andre, selv om appen viser at det er ledige plasser.

Positive

– Det er forskjell på hva folk flest synes om dette, sier Vigdis Asbjørnsen i Teslas eierklubb TOCN.

– De som har opplevd ladekøer og blokkeringer av plasser, er gjerne irriterte. Det er også en del Tesla-eiere som synes det er plagsomt bare å se ikke-Teslaer på Teslas ladestasjoner. Men vi i klubben er positive til at ladestasjonene er åpne for alle. Det er det beste for alle at alle kan bruke Teslas ladere, sier Asbjørnsen.

Også organisasjonskonsulenten i Teslas eierklubb, Roger Kolbu, er positiv.

– Tesla overvåker bruken tett, og de har ikke åpnet for ikke-Teslaer på de mest utsatte lokasjonene, påpeker han.

2,05 kr/kWt

BILLIGST: Teslas ladestasjon på Lade i Trondheim er billigst i Norge, med en pris på 2,05 kr/kWt. Recharge-laderen i bakgrunnen tar 6,99 kr/kWt for lynlading.

En viktig årsak til at ikke-Teslaer lader hos Tesla er ladeprisene. Den siste prisoversikten til Teslas eierklubb, viser at Teslas ladepriser er på ned mot 2,05 kr/kWt for lynlading. Det er en brøkdel av prisen hos mange andre ladeoperatører.

Fra juni til juli ble ladeprisene til Tesla satt ned med i gjennomsnitt 2,45 prosent, ifølge prisoversikten til eierklubben til Tesla.

– Jeg sjekket et utvalg stasjoner søndag kveld. Prisene er ikke endret fra vår siste prissjekk i juli, sier Kolbu.