TESLA-EIER: Jens Evensen jr. har fått 50.000 kroner i prisavslag.

Jens Evensen jr. fikk prisavslag:

Oppdaget ikke at Teslaen manglet 231 hester

– Jeg vet jo ikke hvordan 700 hestekrefter føles. Jeg er en helt vanlig bilsjåfør, sier Jens Evensen jr.

Publisert Sist oppdatert

For åtte år siden kjøpte Jens Evensen jr. (73) en Tesla Model S som ifølge Tesla skulle ha 700 spreke hestekrefter.

Evensen jr. er en ivrig elbil-eier. Men flere medieoppslag etter kjøpet, om at Teslaen har langt færre hestekrefter enn markedsført, gikk ham hus forbi, ifølge ham selv.

Ikke før han hadde hatt bilen i fire år og 11 måneder oppdaget han tilfeldigvis at antallet hester var langt færre.

Teslaen han kjøpte for 831.000 kroner har nemlig «bare» 469 hestekrefter. Det er 231 hester mindre enn Tesla markedsførte.

– En vanlig sjåfør

Da han oppdaget at han var blitt lurt, sendte forretningsmannen fra Asker inn klage mot Tesla.

Nå, to og et halvt år senere, har Evensen fått 50.000 kroner i prisavslag fra Tesla.

Jens Evensen jr. tok nemlig klagen videre til Forbrukerklageutvalget, etter at Forbrukerrådet ikke greide å mekle til enighet mellom ham og Tesla Norge.

50.000 kroner er like mye som det andre Tesla-eiere har fått når de har klaget. Men disse prisavslagene ble gitt for ca. seks år siden.

– Hvorfor oppdaget du ikke tidligere at Teslaen manglet 231 hestekrefter?

– Det kan jeg ikke si, sier Evensen jr. til Motor, etter å ha tenkt seg om i noen sekunder.

– Er det vanskelig å merke forskjell på 469 og 700 hestekrefter?

– Ja. Jeg vet ikke hvordan hverken 1000, 700 eller nesten 500 hestekrefter føles. Jeg er en helt vanlig bilsjåfør, sier Evensen, som i mange år har drevet forretning innen eiendom.

Han er sønn av den tidligere kjente Arbeiderparti-politikeren Jens Evensen senior.

– Kjipt

Evensen har fått beskjed av Tesla Norge at de har akseptert vedtaket. Da Motor snakket med ham, hadde han ikke rukket å sjekke om pengene også er kommet inn på konto.

Evensen krevde opprinnelig et prisavslag på 100.000 kroner for både færre hestekrefter og diverse feil og mangler på bilen. Han fikk imidlertid ikke medhold i at Teslaen har feil og mangler som gjør at han skal få prisavslag for dette.

– Jeg ba jo om det dobbelte, så jeg er hverken fornøyd eller misfornøyd. 469 hestekrefter holder for meg. Men det er kjipt at det ikke var like mange hester som lovet.

At det var 231 færre hester enn markedsført, oppdaget han først da han kom over flere år gamle medieoppslag.

– Tilgir Tesla

Evensen påpekte i klagesaken at færre hestekrefter enn markedsført går ut over bilens verdi ved salg.

Nå, snart åtte år etter kjøpet, har han fortsatt bilen.

– Til tross for alt det rare som er med bilene til Tesla, er det behagelige biler. Tesla har også så mange gode sider at jeg tilgir dem for det som ikke er bra, sier Evensen – og forteller at han ikke bare har én, men to Teslaer.

– Jeg er bevisst på å kjøre elektrisk, så jeg har både denne og en Tesla X. Jeg er egentlig sjarmert av Tesla og den servicen de innimellom gir.

– Hva mener du med det?

– Jeg er fornøyd 90 prosent av gangene jeg er i kontakt med Tesla.

Fjerde elbil

Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter etter blant annet bilkjøp, skriver i sitt vedtak at Evensen jr har dokumentert at bilen ble markedsført med 700 hestekrefter, men at det senere viste seg å være kun 469.

– Utvalget finner at dette kan ha innvirket på kjøpet, heter det i vedtaket.

Før vi avslutter samtalen med Jens Evensen jr, forteller han også at han etter hvert er en erfaren elbileier.

– Først hadde jeg en Peugeot elbil, før vi kjøpte en Mitsubishi I-MiEV. De to Teslaene er vår tredje og fjerde elbil.