MOTORSYKLIST: Ragnar Sach er klar for en ny sesong på sin Harley Davidson.

Gjensidige erkjenner:

Fikk kraftig pris­hopp på forsikring da han skulle registrere på nytt

Ragnar Sach avregistrerte digitalt for å spare penger i vinterhalvåret. Da han registrerte på nytt, økte Gjensidige prisen med 68 prosent.

Publisert

Da samferdselsministeren i fjor høst gjorde det enklere å av- og påregistrere kjøretøy, bestemte Ragnar Sach fra Nærbø på Jæren seg for å avregistrere sin Harley Davidson motorsykkel i vinterhalvåret, slik at han slipper å betale full pris på forsikringen.

Sach betalte 2618 kroner i året for kaskoforsikring.

Med kun brann- og tyveridekning i vinterhalvåret, til 674 kroner i året, sparer han i utgangspunktet et par tusenlapper på lavere forsikringspremie og ingen trafikkforsikringsavgift i vinterhalvåret.

Derfor var forskrekkelsen stor da han nå i vår skulle påregistrere Harleyen igjen.

– Nesten dobling

– Jeg fikk sjokk, forteller Sach til Motor.

Gjensidige anså det som en nytegning, selv om Sach hadde hatt brann- og tyveridekning gjennom vinteren. Gjensidige krevde ham derfor for 4393 kroner i årsavgift – for nøyaktig samme dekning som han noen måneder tidligere betalte 2618 kroner for.

Prisøkningen er på 68 prosent.

– Gleden var stor da vegvesenet gjorde det mulig å avskilte og påregistrere kjøretøy elektronisk. Men nå ender jeg opp med at forsikringsavgiften nesten dobles. Det har ikke vært noen besparelse. Jeg velger å tro at dette ikke var hensikten med ordningen, sier Sach.

Tause

Motor har spurt Bodil Rønning Dreyer, direktør for trafikant og kjøretøy i Statens vegvesen, og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap), som begge frontet nyordningen Sach har benyttet seg av, om hva de synes om Gjensidiges håndtering.

Ingen av dem vil svare.

Kommunikasjons­avdelingene både hos Samferdselsdepartementet og hos Vegvesenet svarer kort at dette er forhold mellom kundene og forsikringsselskapene.

– Vi har ingen kommentarer til prissettingen, skriver pressevakt Hedda Vikan Seljeseth i Statens vegvesen.

– Urimelig

Ragnar Sach har selv spurt Gjensidige flere ganger hvorfor de øker forsikringsavgiften hans så mye etter en vinter med kun brann- og tyveridekning.

– Det er dessverre risikoen man løper, skriver Gjensidiges kunderådgiver til ham.

Når Motor spør Gjensidige, svarer de slik:

– Det er forståelig at kunder reagerer ved store prisdifferanser. Med ordningen som myndighetene innførte, ser vi at det kan skje urimelige utfall som dette, skriver kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad.

– Tenker Gjensidige at denne ordningen fungerer når dere øker prisene slik?

– Ordningen er fortsatt veldig fersk, og vi må høste erfaring. Det er for tidlig å konkludere.

Rysstad presiserer at det har vært prisøkning i perioden, men at de nå vil ta direkte kontakt med Sach for å finne en god løsning for ham.

– Ferdig med Gjensidige

Men det behøver ikke Gjensidige gjøre, svarer Ragnar Sach.

– Jeg er ferdig med Gjensidige, sier han. Jeg har i stedet blitt kunde hos et annet forsikringsselskap med alle forsikringene mine.

Motor har spurt NAF hva de tenker om kundehåndteringen.

NAF forteller at de ser at forsikringsselskapene håndterer endringer i forsikringene på ulik måte.

– Derfor er det lurt å sjekke betingelsene grundig, sier pressesjef Ingunn Handagard i NAF.

Hun oppfordrer også forsikringsbransjen til å finne grep slik at den nye løsningen med av- og påregistrering av sesongkjøretøy fungerer for forbrukerne, også når det gjelder forsikringsavgifter.