DYRT: Eierne av disse elbilene på Frogner i Oslo betaler nå svært mye for strømmen.

Se utviklingen:

Ladeprisene i Oslo er syv­doblet på ett år

Både NAF og elbilforeningen er sjokkert over den kraftige prisøkningen på lading fra de kommunale ladestolpene i Oslo. På bare ett år er prisene syvdoblet.

Publisert Sist oppdatert

– Vi visste ingenting om dette vi heller, sier parkeringsvakten Motor møter ved en av de kommunale ladestolpene i Oslo, før han slår ut med armene.

Denne uka kunne Avisa Oslo [for abonnenter] avsløre at prisene for lading fra offentlige ladeplasser i Oslo stiger kraftig. Prisøkningen ble banket gjennom i Oslo bystyre onsdag, helt uten debatt.

Nesten gratis i fjor

Det er bare ett år siden Motor kunne fortelle at i Oslo er det nesten gratis å lade elbilen. Da kostet det henholdsvis fem kroner timen på kveld og natt og 10 kroner timen på dagtid å lade fra de fleste kommunale ladestolpene.

Men allerede ved siste årsskifte ble prisene skrudd noe opp, før det kom et nytt solid prishopp fra 1. juli i år.

Nye priser

Men det er ingenting mot den kraftige prisøkningen som ble vedtatt denne uka, og som altså ble innført torsdag.

Oslo kommune har flere takstgrupper for lading. En av de mest vanlige er takstgruppe 3054. Her ble ladeprisen skrudd opp fra 18 til 49 kroner timen på dagtid torsdag, mens økningen på kveld og natt er fra 13 til 35 kroner.

De siste 12 månedene har det vært kraftige prishopp, som denne tabellen viser:

Det hører med til historien at det frem til 2019 var helt gratis å lade fra de kommunale ladestolpene i Oslo.

Den kraftige prisøkningen på strøm til elbilene kommer dessuten samtidig med at det nå er en heftig priskonkurranse på diesel og bensin i hovedstaden. Ifølge Nettavisen var literprisene på torsdag nede på 17-tallet i Oslo.

Sjokkert

Prisøkningen forklares med dyrere strøm, og at kommunen ikke ønsker å subsidiere elbileierne.

Både NAF og Norsk elbilforening er sjokkert over det siste prishoppet. Senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF kaller prishoppet «vanvittig» og sier at ladingen nå blir «rådyr».

NAF har regnet på ladeprisene og kommet frem til at noen elbilister med de nye ladeprisene vil måtte betale nesten 25.000 kroner mer i årlige drivstoffutgifter enn tilsvarende dieselbilister.

Eldre elbiler som kun tar imot 3,6 kilowatt på normallading, vil nå måtte betale opp til formidable 17 kroner per kilowatt-time, påpeker NAF.

17 kroner er mye dyrere enn hurtig- og lynlading på de kommersielle ladeanleggene, som ligger på opp mot 10 kroner/kWt.

– Hvordan Oslo har tenkt å nå sine egne klimamål nå, fremstår som en gåte, sier Nils Sødal i NAF.

NYE PRISER: Betalingsautomatene er nå oppdatert med de nye ladeprisene.

Bekymret

De kommunale ladestolpene er primært for Oslo-folk som ikke har andre lademuligheter i nabolaget. Elbilforeningen er bekymret for alle disse.

– Det er helt utrolig at Oslo nå gjør alt de kan for å gjøre det uinteressant for folk uten egen parkeringsplass å bytte ut fossilbilen med elbil, sier Per Maltun, styreleder i Oslo og Akershus elbilforening til elbil.no, og legger til:

– Enten har Oslo kommune gitt opp egne elbilmål, eller så skjønner de rett og slett ikke konsekvensene av dette forslaget.