FLAGGSKIP UNDER OPPSEILING: Volvo EX90, som antakelig vil få det nye låsesystemet.

Flaggermus-teknikk:

Slik vil Volvo stoppe biltyvene

Et nytt sikkerhetssystem skal gjøre det betydelig vanskeligere å snappe opp de trådløse signalene.

Publisert Sist oppdatert

Signalet som går fra nøkkelen din til bilen, er en kjent, potensiell svakhet som kan utnyttes på flere måter.

  • Det kan fanges opp og klones. Dermed har tyven i praksis en egen nøkkel.
  • Ditt låsesignal kan også sperres, slik at bilen forblir åpen.

Volvo har sett seg lei på dette, skriver både Vi Bilägare og Carbuzz.

Løsningen er kommunikasjon via to separate kanaler, der tidspunktet er avgjørende.

Det skal fungere etter dette prinsippet:

Først sendes et signal fra nøkkelen via Bluetooth, med et nøyaktig klokkeslett.

Deretter svarer bilen med et akustisk signal. Dette kan sammenliknes med flaggermus-ekkolokalisering.

For at det skal være mulig å åpne bilen, må både avstanden fra nøkkel til bil og avsendertidspunktet være like, når tallene fra de to forskjellige signalene sammenholdes. Dette skal i praksis bare være mulig å oppnå ved at Bluetooth og det akustiske signalet kommuniserer med samme kilde.

Slik akter Volvo å skaffe seg et forsprang ... inntil noen finner ut hvordan de skal omgå dette, også.

Andre produsenter har tenkt annerledes og brukt teknologi mange av oss kjenner fra telefoner: