SKJEVSLITTE DEKK: NAF mener dette er unormalt etter en halv sesong.

Skjev dekkslitasje:

Slik ser dekkene ut etter en halv sesong

Etter bare en halv sesong er de nye dekkene til Svein Julton slitt helt inn til corden. To ganger har han måttet skifte alle fire sommerdekkene på sin VW ID.4.

Publisert Sist oppdatert
BILEIER: Svein Julton.

– Dette er noe mange opplever, og det er ikke normalt ved vanlig bruk av bilen, sier teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF.

NAF får mange henvendelser fra bileiere som opplever at dekkene er slitt skjevt, slik at det både er blankslitt og synlig cord. En av dem er Svein Julton i Tinn i Telemark.

I april 2021 fikk han sin nye Volkswagen ID.4, med splitter nye sommerdekk.

Men det tok ikke lang tid før dekkene måtte byttes ut med et sett med nye dekk. Allerede i august samme år, fire måneder senere, måtte han kjøpe nye sommerdekk.

De holdt i ett år, til september i fjor. Da var dekkene igjen så skjevslitte at de igjen måtte skiftes. På to år har han dermed hatt tre sett sommerdekk.

På innsiden

– Det har kostet meg totalt 25.000 kroner å kjøpe to nye dekksett, forteller Julton.

Han har reklamert, og til slutt har han fått et sett nye dekk gratis fra forhandleren Gumpens Auto på Notodden.

Dekkene slites ekstra mye på innsiden. Mest utsatt er bakdekkene, spesielt på venstre side.

Julton har 21-toms sommerdekk, som er standard på bilmodellen. Vinterdekkene slites på langt nær like mye. De er 19-tommere, men har omtrent samme bredde.

– Jeg har kjørt bil i over 50 år, og aldri opplevd slik slitasje før, sier Svein Julton.

Brede dekk

NAF får mange henvendelser fra medlemmer som opplever det samme som Julton. Årsakene til skjevslitte dekk kan være mange, ifølge teknisk konsulent Audun Bergerud.

Han nevner følsomt og slitt hjuloppheng, feilinnstilling fra fabrikken, feil bruk med kjøring i hull og på kanter, og brede dekk.

– Brede dekk får ofte mer skulderslitasje, sier Bergerud.

Sommerdekk er dessuten mer utsatt enn vinterdekk, fordi vinterdekk har mykere gummi, som gjør at mindre avvik i hjulstilling ikke vil føre til samme skjevslitasje som på sommerdekk.

– Unormalt

Julton kjører mye. På to år har hans nye elbil fra Volkswagen rullet 107.000 kilometer. Audun Bergerud i NAF mener slitasjen likevel er unormal, forutsatt vanlig bruk av bilen.

Han har sett bilder av dekkene og slitasjen, og resultatene av hjulkontroller som Julton har fått utført.

– Skjevslitasjen som man ser på bildene, er resultat av gjentatt feil hjulstilling, konkluderer Bergerud, og fortsetter:

– Feil hjulstilling kan komme av slitasje etter kjøring i hull og på kanter, eller feil innstilling fra fabrikk. Da vil skjevslitasjen normalt vises tidlig.

INN TIL CORDEN: Slik så ett av dekkene ut etter fire måneders bruk.

Aktiv kjøring

Motor har spurt både Jultons forhandler og Volkswagen-importøren Møller om dekkslitasjen. Importøren svarer på vegne av begge. Kommunikasjonssjef Lars Joakim Hanssen hos Møller Mobility Group hevder de får få klagesaker på dekk­slitasje. I Jultons tilfelle trekker han frem lang kjørelengde.

– Hvorfor leveres bilene med så brede dekk?

– Elbiler er tunge. Bredere dekk gir bedre kjøreegenskaper og veigrep, sier Hanssen – som dessuten understreker at brede dekk også er etterspurt av kundene.

– Hva er rådene deres til bileiere for å unngå skjevsliting av dekk?

– Følg anbefalingene for lufttrykk. Hvordan og hvor du kjører, påvirker dekkets levetid. Aktiv kjøring bidrar til økt slitasje. Veistandarden spiller også inn.