PORSCHE-APPEN: Telefon med app i forgrunnen, og Geir Kjøsens Porsche Cayenne i bakgrunnen.

Millionbilen mistet funksjoner:

Plutselig forsvant app-funksjonene til Porschen

– Jeg liker ikke å fortelle hvor mye bilen min koster. Men når man kjøper en Porsche Cayenne til godt over millionen, forventer man at bilens funksjoner virker, og er tilgjengelige, sier Geir Kjøsen.

Publisert
Geir Kjøsen

Apper som gir mulighet for å forvarme kupeen, starte og stoppe lading, samt mange andre nyttige funksjoner, er blitt vanlig på stadig flere bilmodeller.

– Derfor er det frustrerende når appen plutselig ikke lenger fungerer, sier Geir Kjøsen.

For nesten ett år siden, i februar i fjor, mistet Oslo-mannen flere av funksjonene på appen sin.

– Ikke kan jeg fjernstyre klimaanlegget, og jeg kan heller ikke åpne og låse dørene, eller felle speilene ut og inn, forteller Kjøsen.

Bare noen av funksjonene på appen, som han attpåtil betaler nesten 4000 kroner for i året, virker.

– Mister eierskapet

Kjøsen kontaktet Porsche, som først sendte Kjøsen en veiledning på hva han bør gjøre. Da det ikke fungerte, fikk han etter en ny henvendelse svar om at «Connect service (appens navn) er ikke lenger tilgjengelig for ditt kjøretøy.»

Et par dager etterpå fikk han epost om at «Connect service er kun tilgjengelig for biler laget fra 2018».

Kjøsens Porsche Cayenne er fra 2015. Han er godt fornøyd med bilen, men ikke med at tjenester plutselig blir borte – og fjernes.

– Man har ikke lenger eierskap til det man har kjøpt, og betaler for, sier han – og legger til:

– Jeg fikk heller ingen formell beskjed om at det ble slike endringer.

NAF kritisk

NAF har tidligere kritisert Opel for at en app med flere funksjoner forsvant for Opel Ampera-e-eiere. NAF fikk imidlertid ikke medhold i Oslo tingrett.

Samtidig lovet de medlemmene sine å ha fokus på appløsninger fremover.

– Biler markedsføres og selges med slike tjenester når de er nye, og disse kan, etter vårt syn, ikke uten videre fjernes, sier juridisk konsulent Frida Strugstad Harbø hos NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor.

NAF mener en så stor produsent som Porsche bør kunne løse problemet for Kjøsen og andre Porsche-eiere som har biler som er fem år eller eldre.

Fikk feil informasjon

Og det gjør Porsche Norge, når Motor tar kontakt.

Etter noen dagers undersøkelser, viser det seg at Geir Kjøsen har fått helt feil informasjon fra Porsches kundeservice.

I fjor ble to apper slått sammen til én; Appen My Porsche. Kommunikasjonssjef Maren Helgestuen hos Porsche Norge forteller at denne appen skal fungere for både Kjøsen og alle andre.

Hun beklager Kjøsens opplevelser.

– Det er veldig beklagelig, og vi står til disposisjon for å hjelpe ham videre med å løse dette lokalt. Overgangen fra tidligere app-tilbud til My Porsche er utviklet med hensikt om å forenkle og forbedre kundeopplevelsen, sier hun.

– Unødvendig

Porsche tar lærdom av kundebehandlingen Kjøsen fikk.

– Support er en sentralisert tjeneste, hvor kommunikasjonen internt dessverre ikke har vært tilfredsstillende i denne saken. Vi tar med oss denne erfaringen videre.

Det er Geir Kjøsen glad for.

– Men det burde ikke være nødvendig at jeg måtte kontakte NAFs juridiske avdeling. Da jeg fikk beskjed om at tjenestene ikke lenger var tilgjengelig for min bil, kontaktet jeg også både min lokale forhandler og importøren om saken, uten å få hjelp. De henviste meg bare tilbake til kundeservice, sier Kjøsen, og legger til:

– Nå får jeg imidlertid god hjelp fra den lokale forhandleren, og en vilje til å feilsøke.