EN AV DE UHELDIGE: Jørgen Aunets Porsche Taycan Cross Turismo, som antakelig aldri vil få en elektrisk rattstamme.
EN AV DE UHELDIGE: Jørgen Aunets Porsche Taycan Cross Turismo, som antakelig aldri vil få en elektrisk rattstamme.

Porsche øker erstatningen:

Gir fire ganger så høy sum til Taycan-eiere

Mange kjøpere av Porsche Taycan steilet da de ble tilbudt 2300 kroner som erstatning for en elektrisk rattstamme som aldri kom. Nå har Porsche revurdert.

Publisert Sist oppdatert

Bakgrunnen er den generelle delemangelen: En rekke kjøpere av Taycan, både Norge og globalt, fikk levert modeller med manuell rattstamme, selv om den elektriske varianten er standardutstyr på disse modellene.

Porsche fikk ikke tak i deler, men lovet å ta ansvar for ettermontering. Dette skjedde ikke, og det kommer heller ikke til å skje.

I andre halvdel av mai sendte i stedet Porsche ut et brev til de uheldige kundene, med beskjed om at de ville få 2300 kroner som plaster på såret.

Det falt ikke i god jord hos alle.

«Goodwill»

I går, 14. juni, kom det en ny beskjed. Der står det:

«Etter annonsering av dette beløpet har vi i Porsche Norge hatt dialog med produsenten, Porsche AG, og fått aksept for å utbetale en goodwill-kompensasjon på kr 7000 i tillegg, som gir en total tilbakebetaling av kr 9300.»

– Mye bedre, sier Taycan-eier Jørgen Aunet til Motor.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">MELLOMFORNØYD:</span> Jørgen Aunet, Taycan-eier.
MELLOMFORNØYD: Jørgen Aunet, Taycan-eier.

Han er likevel klar på at erstatningen ikke er fullgod, og at han heller ville hatt den andre rattstammen og dens funksjoner: elektrisk justering, minne for flere førere og heving når man entrer, eller stiger ut av, bilen.

– Det er fortsatt mitt primære ønske. Hvis viljen hadde vært til stede, hadde nok Porsche klart å ettermontere elektrisk rattstamme. Det handler antakelig om at de ikke ønsker å ta kostnaden, sier Aunet, som understreker at han likevel legger saken død for egen del.

Håper det sees som positivt tiltak

Porsches kommunikasjonssjef Maren Helgestuen forteller om en lengre dialog med Porsche, for å øke beløpet.

– Dette har vi nå fått aksept for. Vi skulle aller helst levert produktet slik det opprinnelig var avtalt, og vi understreker at situasjonen med manglende ettermontering ikke er noe vi i Porsche Norge har kunnet påvirke, skriver hun i en mail.

– Vi håper den økte kompensasjonen og utvist goodwill sees på som et positivt tiltak i den beklagelige situasjonen, tilføyer hun.

Ikke mulig å ettermontere

– Hva koster det å få funksjonen ettermontert, hvis det overhodet er mulig?

– Mangelen på halvledere i bilindustrien og forsyningsknapphet globalt har medført at Porsche AG ikke lenger kan levere oss deler, utstyr og komponenter for å gjøre en slik ettermontering. Tilsvarende gjelder for alle andre markeder. Det er derfor ikke mulig å gjennomføre. Dette er grunnen til at norske kunder nå får en tilbakebetaling i stedet, sier Helgestuen.