BLIR ELEKTRISK: Peugeot 408 kommer snart med elektrisk drivlinje, dette er et bilde av versjonen med fossil drivlinje, ytre sett er modellene helt like.

Ny elbil:

Nå får Peugeot en komplett elektrisk modellinje

Peugeot 408 forsvant fra det norske markedet i 2024, neste år er den tilbake som elbil.

Publisert Sist oppdatert

Peugeot viste fram sin nyeste elbilmodell, E-408, på skjerm onsdag. Det betyr at merket nå tilbyr 12 personbiler og varebiler med elektrisk drivlinje, og at 408-modellen var den siste som ikke hadde et slikt alternativ.

408 ble lansert i 2022, da med en hybriddrivlinje.

Elbilen er basert på samme Stellantis-plattform som den som brukes i for eksempel Peugeot E-308. Altså ikke den som er i E-5008.

Større

Samtidig er E-408 en større bil enn E-308, med lengre akselavstand, noe som har gjort at Peugeot har fått plass til flere battericeller. Kapasiteten er økt med sju kWt, til 58 kWt netto.

Det skal gi en rekkevidde på inntil 450 kilometer, og ladefarten er oppgitt til 120 kilowatt. Ifølge Peugeot skal dette gjøre at det tar en halvtime å lade fra 20 til 80 prosent. Forbruket skal være 1,5 kWt per mil.

Effekten er også økt, E-408 har 210 hestekrefter, 54 hestekrefter mer enn E-308 byr på.

Bagasjeplass skal være lik som i hybridmodellen av 408, som vil si 471 liter.

Visuelt sett er bilen lik versjonen med fossilmotor, og innvendig er det som vanlig i en Peugeot det de kaller i-Cockpit. Hvilket vil si at man ser kjøreinformasjonen på skjerm over rattet. I tillegg er det en 10-tommers skjerm i midten. 

Den norske importøren har ikke tatt inn 408 i 2024, da den var til salgs i 2023 kostet modellen mellom 500.000 og 600.000 kroner, avhengig av motorstørrelse og utstyr.

E-408 kommer til Norge til vinteren, og prisen er ennå ikke klar.