KOMMER I 2023: Opel Astra Sports Tourer.

Opel:

– Norge nedprioriteres

Norge blir ikke prioritert av Opel, vedgår den norske merkesjefen for Opel.

Publisert

Tidligere var Opel et av de største bilmerkene på det norske markedet. Slik er det ikke lenger. Opel selger få biler, og var i 2022 ikke blant de 20 største bilmerkene.

Med cirka 1800 solgte nybiler endte de bak bilmerker som Hongqi, Byd og Suzuki. Årsaken er blant annet bilmerkets prioriteringer utenfor Norge.

Reidar Holtedahl, merkesjef for Opel i Bertel O. Steen, sier til bransjenettstedet Bilnytt [for abonnenter] at Norge blir nedprioritert.

– Ja, det er det som har vært utfordringen. I Norge er elbil melk- og brød-produktet vi lever av, mens det i andre land er biler kunder må betale mer for. Bidraget per bil er lavere her, og da rutes produksjonen heller til andre markeder.

Sjåførene kriger

Det er problemer i flere ender for Opel.

– Først sliter man med å få bilene produsert. Men produksjonen er ikke den eneste utfordringen nå. Også logistikken. Ukrainske lastebilsjåfører har måttet dra hjem for å krige. Da har det hopet seg opp med biler i de europeiske havnene, sier Reidar Holtedahl.

Han legger til:

– Når fabrikken ikke engang fakturerer oss, da er det alvor!

Selv om noen tenker på Opel som «mann med hatt-biler», er ikke merkesjefen redd for alle de nye bilmerkene, hevder han.

– Det er ikke tvil om at konkurransesituasjonen blir mer krevende jo flere konkurrenter man får. Men markedsmessig så har det ikke gått så mye utover Opel sin andel.

Ifølge Motors biltestere har Opel dessuten en bil som snart kan sende Opel oppover på salgslistene.