SYNLIG: Særlig i Oslo har Nio-drosjer blitt et svært vanlig syn det siste året.

Synes i bybildet:

Nio med voldsom drosjevekst

Kinesiske Nio har tatt et godt jafs av drosjemarkedet.

Publisert Sist oppdatert

Salget av nye biler til drosjemarkedet har økt betydelig siden i fjor. Så langt i år har det blitt registrert 24 prosent flere enn på samme tid i 2023, totalt 1358 biler, melder Bilbransje24 (for abonnenter).

Som vanlig er Toyota og Tesla i tet, med henholdsvis 343 og 303 biler, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. 

Har du lest disse sakene fra Motor?

Men etter dem er det en nykommer på pallen. Nio har levert 251 biler til drosjenæringen i år, mot 26 på samme tid i fjor. En vekst på 865 prosent.

Mercedes, som en gang i tiden nærmest var synonymt med en drosjebil, ligger på fjerdeplass med 92 biler.

Bilbransje24 sier Nios vekst henger sammen med en avtale merket gjorde med Oslo Taxi fjor, og i år er det åpnet et dedikert næringsverksted på Ensjø.

I tillegg har Nio fått opp to batteribyttestasjoner i Oslo, på Bryn og ved Furuset.

I forlengelsen av dette går majoriteten av bilene i hovedstaden, kun 35 er registrert utenfor Stor-Oslo.

Samlet har Nio registrert 583 nye biler i år. Det vil si at drosje-registreringene utgjør 43 prosent. Det betyr Nio har levert bedre enn i fjor, men trekkes drosjebilene fra er tallet noe svakere enn i 2023.