PAJERO: Mitsubishi Pajero i 2012-versjon.
Foto: CARTESTR/FLICKR
Fikk heve kjøpet:
Navigasjonen avslørte kilometerjukset
Tre år etter bruktbilkjøpet avslørte bilens navigasjonssystem at bilen hadde gått mye lenger enn det kilometertelleren viste.
– Du finner reell kilometerstand flere steder på bilen,
sier teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF.
Kilometerjuks er altså ikke lett lenger. Juks blir
avslørt, til glede for kjøperen av en Mitsubishi Pajero.
Vi spoler tilbake til 2016:
Da kjøpte en mann på Gjøvik en åtte år gammel Mitsubishi
Pajero av et bruktbilfirma i samme by.
SUV-en hadde gått 138.000 kilometer og kostet 237.000
kroner.
Tre år senere, i 2019, oppdaget merkeforhandleren Sulland
at bilens speedometer tidligere har blitt skiftet. Dermed viste ikke speedometeret
den reelle kilometerstanden.
Jukset ble avdekket ved å sjekke minnet i bilens
navigasjonssystem. Dette minnet viste at bilen hadde gått 94.000 kilometer
lenger enn det kilometertelleren viste.
Bruktbilfirmaet ansvarlig
Kilometerjukset kom like overraskende på bruktbilfirmaet
som solgte bilen som på bruktbilkjøperen.
Daglig leder i Autocentret på Gjøvik, Espen Nilsen,
forteller Motor at han sjekket bilens forhistorie da de ble kjent med forholdet.
Han fant ut at kilometertelleren ble byttet da bilen var
et par år gammel – lenge før både de og bruktbilkjøperen deres fikk befatning
med bilen.
Likevel er det bruktbilfirmaet som er ansvarlig. De
annonserte bilen med en bestemt kilometerstand. Når den er feil, kan
bruktbilkunden klage.
Lang ventetid
Det gjorde kunden, som nå – seks år etter kjøpet og tre
år etter at kilometerjukset ble avdekket – har fått medhold i at kjøpet kan
heves.
Årsaken til at det har tatt så lang tid, er at bruktbilforhandleren
og kunden ikke greide å bli enige seg imellom.
Bruktbilforhandleren tilbød
kjøperen av bilen 20.000 kroner i kompensasjon, ifølge en saksutredning fra
Forbrukerklageutvalget.
Dermed havnet konflikten i klagekøen hos
forbrukermyndighetene. Først like før jul avsa Forbrukerklageutvalget sitt
vedtak.
De konkluderer med at bruktbilfirmaet må ta tilbake bilen.
Forsinkelsesrenter
Siden kunden har brukt bilen i flere år, har de trukket
135.000 kroner i et skjønnsmessig bruksfradrag, slik at bilfirmaet må betale
kunden 102.000 kroner av kjøpesummen.
Men i tillegg løper det forsinkelsesrenter på hele
beløpet helt fra 2016. Dersom bruktbilforhandleren aksepterer vedtaket og
betaler nå, har forsinkelsesrentene kommet opp i over 120.000 kroner, slik at
sluttsummen blir nesten like høy som kjøpesummen i 2016.
Aksepterer vedtaket
Bruktbilforhandleren har bestemt seg for å akseptere
vedtaket, opplyser de til Motor. Men daglig leder Espen Nilsen stiller spørsmål ved hvorfor det regnes
forsinkelsesrente av hele beløpet tilbake til 2016.
– Vi solgte bilen for over seks år siden, og den har vært
i bruk hele tiden. Da får vi ikke tilbake samme bil nå, sier han.
Slik avdekkes juks
Kilometerjukset ble altså avdekket ved å sjekke minnet i
bilens navigasjonssystem. Det er ikke det eneste stedet man kan lete for å
finne reell kilometerstand.
Man finner den reelle kilometerstanden flere steder,
forteller Audun Bergerud, teknisk konsulent i NAF.
– Selv om man bytter kilometertelleren, eller manipulerer
den, vil man på de fleste biler finne den reelle kilometerstanden flere andre
steder i bilens datasystem.
– Kan vi vanlige bileiere lett finne dette?
– Nei. Og heller ikke vanlige verksteder vil som regel kunne greie
det. Man må kontakte merkeforhandler, som altså kan sjekke flere steder i
datasystemet på bilen, forteller Bergerud.
Det vi alle imidlertid kan gjøre selv, er å sjekke
kilometerstanden til hvilken som helst bil på sidene
til Statens vegvesen. Der kan du avdekke en mistenkelig utvikling i
kilometerstanden.