IKKE BILLIG: Priser i Viken tidligere i år.

NAF:

Etterlyser drivstoffstøtte til fossilbileiere

NAF etterlyser drivstoffstøtte til folk som kjører bensin- og dieselbiler, og peker på at elbilistene får strømstøtte.

Publisert Sist oppdatert

– Nå strammer det seg til for norske husholdninger, med økende renter, høyere matvarepriser og drivstoffprisene som fortsetter å øke, sier pressesjef Ingunn Handagard i Norges Automobil-Forbund (NAF) i en pressemelding.

September i år ble den sjuende måneden med drivstoffpriser over 20 kroner literen, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Handagard etterlyser en håndsrekning til dem som nå sliter med de høye prisene.

To tredeler av regningen

– Staten tar to tredeler av regningen til elbilister som lader hjemme, og det er viktig og bra. Derfor etterlyser vi en pakke til eierne av bensin- og dieselbiler som kan hjelpe i situasjonen vi er i nå, sier Handagard.

Hun sier NAF ønsker kutt i veibruksavgiften og kontantstøtte til bilistene etter modell fra Sverige.

I dag utgjør veibruksavgiften rundt 5 kroner per liter bensin og cirka 3,50 kroner per liter diesel.

I Sverige er drivstoffavgiftene satt ned med 1,8 kroner. I tillegg kom forslag om støtte til bileiere i distriktene med 1.500 kroner og 1000 kroner i byene, men det ble ikke vedtatt i Riksdagen.

Gir med den ene hånden

NAF får ikke uventet støtte fra Fremskrittspartiet i sitt krav om reduserte avgifter på drivstoff.

– Omtrent halvparten av landene i Europa har redusert de totale drivstoffavgiftene slik at pumpeprisen går ned, og det burde vi gjøre i et langstrakt land som Norge der bilen er nødvendig for å få hverdagen til de fleste til å gå opp, sier stortingsrepresentant Roy Steffensen (Frp).

Han påpeker at finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) skryter av å ha redusert veibruksavgiften på drivstoff, men til gjengjeld har CO2-avgiften økt tilsvarende.

PRESSESJEF: Ingunn Handagard i NAF.

I statsbudsjettet for neste år er veibruksavgiften for bensin foreslått redusert til 4,70 kroner. Regjeringen antar at pumpeprisen på bensin blir den samme som før.

– Én opp, én ned

– Forslagene antas samlet sett å ikke ha noen virkning på pumpeprisene på drivstoff til veitrafikk, sier finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) i pressemeldingen om kuttet.

Det er ikke Steffensen enig i. Han peker på at veibruksavgiften for bensin foreslås redusert med 25 øre til 4,70 kroner per liter. Samtidig øker CO2-avgiften for bensin med 43 øre per liter, til 2,21 kroner. Dermed blir bensinavgiften neste år 18 øre høyere enn i år.

– Én avgift blir satt ned, mens en annen blir satt opp. I sum blir det økt pumpepris for bensin, sier Steffensen.

(©NTB)