SMILENE STIVNET: Lisbeth og Roger Lystad foran sin fukt- og råteskadde bobil.

Lekkasje fra toalettet:

«Flott bobil» var reparasjons­objekt

– Gratulerer så mye med denne flotte bobilen, skrev bobil­forhandleren på Facebook da Lisbeth og Roger Lystad hentet sin nye bobil. Forhandleren fortalte ikke at bilen tidligere var blitt solgt som et reparasjons­objekt.

Publisert Sist oppdatert
FORNØYDE SMIL: Lisbeth og Roger Lystad på Facebook-post da de overtok bobilen.

– Lærdommen vår er at neste gang vi skal kjøpe bil, skal vi virkelig undersøke, sier Lisbeth Lystad på Kongsberg.

Hun og mannen hennes kjøpte våren 2022 en 13 år gammel bobil for 400.000 kroner av merket Rimor fra Tellus, en av landets største bobilforhandlere.

– Lisbeth og Roger har realisert sin bobildrøm, skrev forhandleren i Facebook-posten, hvor ekteparet smiler bredt med bobilen i bakgrunnen.

Men smilene skulle raskt stivne.

Rett etter overtakelsen oppdaget de at vannpumpen lakk. På den andre turen oppdaget de lekkasje fra toalettet.

Mye vann

– Det kom vann fra skillet mellom toalettet og gulvet, forteller Lisbeth Lystad.

– Hvor mye vann var det?

– Ganske mye, Det rant ut i resten av bobilen, blant annet under skapene våre.

Utbedringsforsøk hjalp ikke. Lekkasjene fortsatte. Da paret tok kontakt med en annen bobilforhandler, som solgte bobilen året i forveien, får de sjokk­beskjeden:

Denne bobilforhandleren forteller at de solgte bobilen som et reparasjonsobjekt, fordi de hadde oppdaget omfattende fukt i bilen.

422.000 kr

Firmaet Fuktfritt gjorde deretter en fukttest av bilen, som viser at det er behov for å utbedre omfattende fukt- og råteskader.

Kostnad: 422.000 kroner.

Det er 22.000 kroner mer enn paret betalte for bilen.

Ekteparet mener Tellus, forhandleren som de kjøpte av, ikke har fortalt alt de visste om bobilen. Tellus, derimot, viser til at de mener de har utbedret det de trodde var skader før de solgte bobilen til ekteparet Lystad.

Forhandleren hevder de ikke visste at det etter deres utbedringer fortsatt skulle være omfattende fukt- og råteskader.

– Ubrukelig

Bobilen ble solgt av Tellus' avdeling i Malmefjorden i Møre og Romsdal. Ekteparet fra Kongsberg gikk til søksmål mot forhandleren, og i Møre og Romsdal tingrett har de fått medhold i at bobilkjøpet skal heves – og at de skal få tilbake pengene sine, pluss forsinkelses­renter og saksomkostninger.

Tingretten viser til vurderingene til det sakkyndige firmaet Fuktfritt, og at en annen bobilforhandler solgte bilen som reparasjonsobjekt bare ett år før Tellus solgte den til ekteparet Lystad.

– Det er overveiende sannsynlig at bilen hadde fukt på overtakelses­tidspunktet. De påviste fuktskadene er så alvorlige at de innen kort tid vil gjøre bobilen ubrukelig, konkluderer tingretten.

– Visste ikke

SYNLIGE SKADER: Bilde tatt av sakkyndig firma.

Bobilforhandleren Tellus sier til Motor at de ikke vil anke dommen. De holder imidlertid fast ved at de ikke visste at bobilen hadde omfattende fukt- og råteskader.

– Vi mener vi har gitt all tilgjengelig informasjon før salget, sier salgssjef Roger Hustad i Tellus avdeling Malmefjorden, før han legger til:

– I tiden etter salget til kunden har det imidlertid kommet frem informasjon om at bilen i tidligere eierledd har blitt solgt som reparasjonsobjekt. Det er svært beklagelig, da denne type informasjon åpenbart hadde fått stor betydning for de opplysninger som ble gitt ved salget. Vi vil gjennomgå våre rutiner for å forbedre disse, slik at vi i fremtiden unngår dette, sier Hustad.

Synlig sopp

Det sakkyndige firmaet som ble leid inn av ekteparet, har forklart at fukten var synlig visuelt. Bak toalettet var det synlige sopp-prikker.

Lisbeth Lystad mener derfor at Tellus må ha visst mer enn de har fortalt. Når Motor intervjuer Lystad, har hun og mannen fortsatt ikke fått pengene sine fra forhandleren.

– Vi håper de betaler. Det er useriøst om et så stort firma ikke gjør opp for seg, sier hun.