BEGGE DELER: Lamborghinis nyeste superbil, Temerario, kan gå på både syntetisk og fossilt drivstoff.

Alternativ til bensin:

Tror syntetisk driv­stoff kan redde super­bilene

Kan syntetisk drivstoff bidra til at store forbrenningsmotorer ikke forsvinner med det første?

Publisert

– Jeg sier ikke at syntetisk drivstoff er bedre enn fossilt drivstoff, men det kan være redningen for forbrenningsmotoren, sier Rouven Mohr, teknisk sjef i Lamborghini, til CarExpert.

Lamborghinis nyeste modell, superbilen Temerario, kan gå på både fossilt og syntetisk drivstoff.

Opplevelsen

Temerario har en V8-bensinmotor, med to turboer, hybridsystem og 920 hestekrefter.

– Den nye motoren er laget for å levere optimal effektivitet og ytelse med begge løsningene.

For Mohr er det viktig at motoren i en slik bil leverer den opplevelsen som kunden forventer. Med lyd og mekaniske følelser.

– Derfor starter det med lyden, men det handler ikke bare om det, det handler også om vibrasjonene vi føler, den skiftende oppfatningen, hvordan bilen roterer i svingen. Til slikt bruk er V8-eren ansett som det beste valget.

Det har gjort at Lamborghini ikke har noen umiddelbare planer om en elbilmodell, trolig er den ikke klar før i 2029.

Tiden ikke moden

– Hvis du spør meg om den emosjonelle siden for øyeblikket, ser jeg ikke den elektriske løsningen som overbevisende. Tiden vil komme, tro meg, men denne typen teknologitransformasjon trenger lengre tid, sier Mohr.

Syntetisk drivstoff er en type drivstoff som er kunstig fremstilt, i stedet for å være utvunnet direkte fra naturlige kilder som råolje. Det er utviklet for å fungere som konvensjonelt fossilt drivstoff, men produseres ved hjelp av kjemiske prosesser.

Syntetisk drivstoff kan framstilles fra for eksempel kull, gass, organiske materialer som matavfall, eller strøm.

Problemet i dag er at det er energikrevende og dyrt å framstille. Det er heller ikke produsert i noen særlig skala.