KAMERA-KRØLL: Ryggekameraet på Kia Niroen ville ikke fungere lenger. Bildet er av samme modell fra Motors test i 2019.

Programvare-oppdatering av biler:

Kameraet virket ikke etter oppdatering

Etter at merkeverkstedet oppdaterte programvaren på service, sluttet ryggekameraet å fungere.

Publisert

Biler er for lengst blitt datamaskiner på hjul. Til og med noen år gamle Kiaer.

Det fikk eieren av en 2019-modell Kia Niro erfare da han skulle få utført 60.000 kilometer-service på den da tre år gamle bilen sin. Ifølge eieren ble det blant annet gjennomført en oppdatering av programvaren på bilen.

Da bilen var ferdig på service, og eieren hadde hentet den, oppdaget han at ryggekameraet ikke lenger fungerte.

Nybilgaranti

Bilen hadde nybilgaranti og var også innenfor reklamasjonstiden. Merke­verkstedet Bertel O. Steen byttet kameraet, uten at det hjalp. Rygge­kameraet ville fortsatt ikke fungere.

Merkeverkstedet sa at en ny oppdatering ville løse problemet, men heller ikke det hjalp.

Da bestilte merkeverkstedet en ny skjerm, men på grunn av leveringsproblemer ble den ikke levert.

Eieren klaget også til Brobekk Bil i Oslo, bruktbilforhandleren hvor bilen ble kjøpt. Men der fikk han ingen hjelp.

Medhold

Bileieren, en mann fra Oslo, klaget derfor til forbrukermyndighetene etter at han hadde vært uten ryggekamera i over ett år. Nå har han fått medhold i at han kan få heve bilkjøpet hos Brobekk Bil, og få pengene sine igjen.

Forbrukerklageutvalget, som avgjør konflikter etter blant annet kjøp av bil, viser til at merkeverkstedet to ganger har forsøkt å utbedre feilen med kameraet, og at utbedring ikke er utført innen rimelig tid.

Dessuten påpeker Forbrukerklage­utvalget at det er usikkert om og når feilen kan utbedres.

Ville ikke hjelpe

Bruktbilforhandleren mener det er merkeforhandleren som er ansvarlig for å løse problemet, siden bilen har nybilgaranti.

Men Forbrukerklageutvalget påpeker at det er bruktbilforhandleren som er selger, og som er den ansvarlige for å utbedre en mangel. Brobekk Bil må derfor ta bilen tilbake, og refundere kjøpesummen på 231.000 kroner, minus et fradrag for den nytten eieren av bilen har hatt.

Motor har spurt Brobekk Bil hva de synes om vedtaket. I en tekstmelding svarer de at de har tatt bilen tilbake.

– Vi legger saken død. Vi har ikke tenkt å bruke mer tid på dette, skriver de.