FIKK PROBLEMER: Bileieren fylte diesel, og fikk etterpå ikke start på bilen.Illustrasjonsfoto: JON TERJE HELLGREN HANSEN
Drivstoff-kvalitet:
If nektet å erstatte skader
If nektet forsikringsutbetaling for skader etter fylling av drivstoff, selv om bileieren har forsikring som dekker slike skader. If skyldte i stedet på rust, som ikke dekkes av bilforsikringen.
Bileieren fylte i fjor vinter ca. 70 liter diesel på en
bensinstasjon i Danmark. Da han dagen etter skulle starte bilen på fergen
mellom Hirtshals og Stavanger, fikk han ikke start.
Et bilverksted gjorde
feilsøk, og fant veldig mye vann i både drivstofftanken og i drivstoffilteret.
Dette har ført til skader på både innsprøytningssystemets
dyser og sensor.
Verkstedet skrev i en rapport at det ikke er påvist noen
hull eller defekte pakninger på tank eller påfyllingsrør, men de påpekte at det
er rust der.
Rustangrepet har imidlertid ikke ført til at det kan
lekke inn vann, i hvert fall ikke i de mengdene som ble funnet i
drivstofftanken, skriver verkstedet.
Bileieren har kaskoforsikring med utvidet
maskinskadedekning i If skadeforsikring. Denne forsikringen dekker blant annet skader
etter fylling av drivstoff.
Bileieren mener vannet har kommet inn i drivstofftanken
fordi dieselen han fylte i Danmark var forurenset. Han krever derfor å få
dekket skadene som har oppstått på motoren.
Men If skadeforsikring avslo kravet, fordi de mener
vannet har kommet inn i drivstoffsystemet på grunn av den påviste rusten. Dessuten
er komponentene som er ødelagt ikke «erstatningsmessige komponenter», som If
skriver.
If fikk tilbud om
å analysere en del av dieselen, som verkstedet tok vare på. Men dette har
forsikringsselskapet ikke ønsket å gjøre.
If har i stedet vist til at forsikringskunden ikke selv
har dokumentert at drivstoffet er forurenset. De mener det over tid har kommet
vann inn i drivstofftanken.
Annonse
Fikk medhold
Forsikringskunden klaget på avslaget til
Finansklagenemnda, som behandler konflikter mellom finansbransjen og kunder.
Finansklagenemnda har i et vedtak kommet til at bileieren
skal få dekket skadene på forsikringen sin. Nemnda mener feil med drivstoffet
som ble fylt i Danmark er den mest sannsynlige årsaken til skadene i
drivstoffsystemet, og at problemer etter fylling av drivstoff er dekket av
bilforsikringen til bileieren.
Finansklagenemnda påpeker også at If ikke har ønsket å
analysere dieselen, slik selskapet fikk tilbud om.
Nemnda består av en representant hver fra finansbransjen
og forbrukermyndighetene, samt en uavhengig leder. Det går ikke frem av nemndas
vedtak hvor mye det koster å utbedre skadene på bilen.