FIKK PROBLEMER: Bileieren fylte diesel, og fikk etterpå ikke start på bilen.

Drivstoff-kvalitet:

If nektet å erstatte skader

If nektet forsikringsutbetaling for skader etter fylling av drivstoff, selv om bileieren har forsikring som dekker slike skader. If skyldte i stedet på rust, som ikke dekkes av bilforsikringen.

Publisert Sist oppdatert

Bileieren fylte i fjor vinter ca. 70 liter diesel på en bensinstasjon i Danmark. Da han dagen etter skulle starte bilen på fergen mellom Hirtshals og Stavanger, fikk han ikke start.

Et bilverksted gjorde feilsøk, og fant veldig mye vann i både drivstofftanken og i drivstoffilteret.

Dette har ført til skader på både innsprøytningssystemets dyser og sensor.

Verkstedet skrev i en rapport at det ikke er påvist noen hull eller defekte pakninger på tank eller påfyllingsrør, men de påpekte at det er rust der.

Rustangrepet har imidlertid ikke ført til at det kan lekke inn vann, i hvert fall ikke i de mengdene som ble funnet i drivstofftanken, skriver verkstedet.

Forurenset

Bileieren har kaskoforsikring med utvidet maskinskadedekning i If skadeforsikring. Denne forsikringen dekker blant annet skader etter fylling av drivstoff.

Bileieren mener vannet har kommet inn i drivstofftanken fordi dieselen han fylte i Danmark var forurenset. Han krever derfor å få dekket skadene som har oppstått på motoren.

Men If skadeforsikring avslo kravet, fordi de mener vannet har kommet inn i drivstoffsystemet på grunn av den påviste rusten. Dessuten er komponentene som er ødelagt ikke «erstatningsmessige komponenter», som If skriver.

 If fikk tilbud om å analysere en del av dieselen, som verkstedet tok vare på. Men dette har forsikringsselskapet ikke ønsket å gjøre.

If har i stedet vist til at forsikringskunden ikke selv har dokumentert at drivstoffet er forurenset. De mener det over tid har kommet vann inn i drivstofftanken.

Fikk medhold

Forsikringskunden klaget på avslaget til Finansklagenemnda, som behandler konflikter mellom finansbransjen og kunder.

Finansklagenemnda har i et vedtak kommet til at bileieren skal få dekket skadene på forsikringen sin. Nemnda mener feil med drivstoffet som ble fylt i Danmark er den mest sannsynlige årsaken til skadene i drivstoffsystemet, og at problemer etter fylling av drivstoff er dekket av bilforsikringen til bileieren.

Finansklagenemnda påpeker også at If ikke har ønsket å analysere dieselen, slik selskapet fikk tilbud om.

Nemnda består av en representant hver fra finansbransjen og forbrukermyndighetene, samt en uavhengig leder. Det går ikke frem av nemndas vedtak hvor mye det koster å utbedre skadene på bilen.

Powered by Labrador CMS