
Penger å spare?
Her er Konkurransetilsynets råd til drivstoffkunder
Prisen på drivstoff skrus opp to ganger i uken. Nå har Konkurransetilsynet kartlagt det nye mønsteret i prisendringene.
I mange år var prisene på bensin og diesel lavest mandag og torsdag morgen. Dette mønsteret er nå brutt, men prisene går fortsatt i sykluser.
Det er som oftest to prisløft i løpet av en uke, og da økes prisene over hele landet i løpet av samme dag hos alle de store kjedene. Mellom løftene blir prisene gradvis satt ned.
– Hver tredje eller fjerde dag
– Prisøkningene ser ut til å skje hver tredje eller fjerde dag. De første løftene på hverdager skjer typisk rundt klokken 10, mens det skjer noe tidligere på morgenen i helgene. Prisene er på sitt laveste rett før denne prisstigningen skjer, men også i timene etterpå, før alle stasjoner har fulgt etter og også økt sine priser, sier seniorrådgiver Stig Torje Bjugn i Konkurransetilsynet.
Derfor er det svært viktig for bilistene å følge med på prisbildet og unngå å fylle tanken når pumpeprisen er på det høyeste, er rådet fra Konkurransetilsynet.
Må følge med lokalt
Det er relativt mye å spare på å være en bevisst forbruker. Prisene varierer gjerne med opp mot 3 kroner per liter fra topp til bunn mange steder, og i perioder kan forskjellen være mer enn dette.
– For kunden er det er lurt å følge med over tid i de områdene man gjerne kjører mye. Da kan man danne seg et inntrykk av hva som er et lavt prisnivå i sitt eget lokalområde, sier Marita Skjæveland, nestleder i avdeling for bygg, industri og energi i Konkurransetilsynet.
– Samtidig kan det være vanskelig i disse tider med stadig nye prisrekorder å vurdere hva som er lav pris. Vi ønsker derfor å prøve å gi kundene noen flere holdepunkter som kan hjelpe dem med å være prisbevisste. At det stort sett går tre eller fire dager mellom prisløftene, er særlig interessant for bilistene å merke seg, sier Skjæveland.
(©NTB)
Har du lest disse sakene?
-
Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
VW jakter Tesla på salgstoppen:
Lanserer ny utstyrsversjon av ID.4 med firehjulsdrift
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er