KREVER BETALING: Fylkesordfører Even Aleksander Hagen mener elbilistene skal betale blant annet her, på nye E6 ved Hamar.

Mener alle må bidra:

Denne mannen vil ha bompenger av elbilistene

I «motorveifylket» Innlandet kjører elbilene gratis på nesten alle bompengestrekningene. Men det vil fylkesordføreren nå stanse.

Publisert

– Elbilistene må bidra til spleiselaget, sier fylkesordfører Even Aleksander Hagen (Ap) i Innlandet fylkeskommune (tidligere Oppland og Hedmark).

Men foreløpig gjør elbilistene slett ikke det. Innlandet har firefelts motorveier i gjennom store deler av det geografisk omfangsrike fylket.

Nesten alle disse stedene kjører elbilistene helt gratis gjennom de mange bomstasjonene.

11 kroner

På den lengste strekningen, de 290 kilometerne mellom Oslo og Otta, hvor det store deler av strekningen er ny motorvei, betaler dieselbilistene nå opp mot 289 kroner i bompenger, én vei, inkludert rushtidsavgiften i Oslo.

Elbilistene betaler til sammenligning bare 11 kroner.

På denne strekningen er det hele 17 bomstasjoner, men bare i den ene bommen i Oslo må elbilistene betale bompenger.

Også på motorveistrekningene mellom Kongsvinger og Kløfta og på riksvei 4 på Hadeland er det gratis for elbiler.

Halv takst

Men nå vil fylkesordføreren ha slutt på gratis-reisene, slik det er på motorveien mellom Løten og Elverum, hvor elbilistene må betale.

– Prinsippet vi legger til grunn er at alle som nyter godt av nye veier solidarisk må betale for at vi raskest mulig kan fjerne bommene, sier fylkesordfører Even Aleksander Hagen.

Fylkestinget har vedtatt at målet er halv takst for elbiler.

Det er også det maksimale de kan kreve av elbilistene. Stortinget har satt et tak på maks 50 prosent bomtakster for elbiler i forhold til for dieselbiler, med mulighet for ingen eller lavere takster.

Gratis i Trøndelag

Det er gratis å passere bomstasjonene for elbilister mange andre steder i landet også, blant annet flere strekninger i Trøndelag,

Men også i Trøndelag vil fylkeskommunens ledelse ha slutt på gratis-kjøringen.

I mange andre bommer, spesielt på Vestlandet, må elbilistene derimot betale – men altså ikke mer enn 50 prosent.

Her er en stor oversikt fra mars i år, som ikke skal være vesentlig endret frem til nå.