
Mener alle må bidra:
Denne mannen vil ha bompenger av elbilistene
I «motorveifylket» Innlandet kjører elbilene gratis på nesten alle bompengestrekningene. Men det vil fylkesordføreren nå stanse.
– Elbilistene må bidra til spleiselaget, sier fylkesordfører Even Aleksander Hagen (Ap) i Innlandet fylkeskommune (tidligere Oppland og Hedmark).
Men foreløpig gjør elbilistene slett ikke det. Innlandet har firefelts motorveier i gjennom store deler av det geografisk omfangsrike fylket.
Nesten alle disse stedene kjører elbilistene helt gratis gjennom de mange bomstasjonene.
Mer om bompenger:
-
Forlik mot slutten:
Bompengetakstene kan øke i flere byer
-
Vurderer ekstrabetaling:
Oslo utreder egen avgift for bensin- og dieselbiler
-
Selskapene mangler avtaler:
Mange turister i utenlandske kjøretøyer slipper bompenger
-
Tall for Oslo-bomringen:
Bilister i Oslo øst betaler mest
-
Vegvesenet vil kutte fordeler:
– En elbil er også en bil som tar plass i trafikken
-
Fjellinjen-telling:
Rekordstor biltrafikk i Oslo
-
Sjekk prisforskjellene:
Ni ganger dyrere uten bompengebrikke
-
Fikk ikke bompenge-fritak:
Hentet i ambulanse – måtte betale bompenger
-
Avkrevd gebyr for bil på henger:
Denne bompenge-regningen kan du faktisk avslå!
-
Kostnadsberegning:
Elbil er klart billigst å eie – bensinbil er dyrest
-
Mot slutten for bom-rabatt:
– Elbilen blir den nye melkekua for bilavgifter
-
Mer bompenger for å dekke tap:
– Denne avgiftsregjeringen må snart stikke fingeren i jorda
-
Vil undersøke effekten:
Åpner for å redusere bomtaksten for gassdrevne kjøretøy
-
Mener myndighetene teller feil:
NAF: «Bilistene har betalt milliarder mer enn de skulle»
-
Fikk regninger for 12.500 kr:
Solgte eldre bruktbil, fikk kjøperens bompasseringer
11 kroner
På den lengste strekningen, de 290 kilometerne mellom Oslo og Otta, hvor det store deler av strekningen er ny motorvei, betaler dieselbilistene nå opp mot 289 kroner i bompenger, én vei, inkludert rushtidsavgiften i Oslo.
Elbilistene betaler til sammenligning bare 11 kroner.
På denne strekningen er det hele 17 bomstasjoner, men bare i den ene bommen i Oslo må elbilistene betale bompenger.
Også på motorveistrekningene mellom Kongsvinger og Kløfta og på riksvei 4 på Hadeland er det gratis for elbiler.
Halv takst
Men nå vil fylkesordføreren ha slutt på gratis-reisene, slik det er på motorveien mellom Løten og Elverum, hvor elbilistene må betale.
– Prinsippet vi legger til grunn er at alle som nyter godt av nye veier solidarisk må betale for at vi raskest mulig kan fjerne bommene, sier fylkesordfører Even Aleksander Hagen.
Fylkestinget har vedtatt at målet er halv takst for elbiler.
Det er også det maksimale de kan kreve av elbilistene. Stortinget har satt et tak på maks 50 prosent bomtakster for elbiler i forhold til for dieselbiler, med mulighet for ingen eller lavere takster.
Gratis i Trøndelag
Det er gratis å passere bomstasjonene for elbilister mange andre steder i landet også, blant annet flere strekninger i Trøndelag,
Men også i Trøndelag vil fylkeskommunens ledelse ha slutt på gratis-kjøringen.
I mange andre bommer, spesielt på Vestlandet, må elbilistene derimot betale – men altså ikke mer enn 50 prosent.
Her er en stor oversikt fra mars i år, som ikke skal være vesentlig endret frem til nå.
Les Motors biltester:
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
73
Test: Hongqi E-HS9
Luksusen er komplett, men det er ikke bilen
-
75
Test: Kia Niro EV
Her trenger du et godt, gammeldags prisavslag
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
86
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til én mill. være verdt prisen? Svaret er ja
-
78
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
-
84
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
-
76
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
-
76
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
En typisk Toyota, den blir bare bedre og bedre
-
82
Test: Cupra Born (elbil)
Denne er så bra som ID.3 burde vært i fjor sommer
-
85
Test: Kia EV6 (elbil)
Tangerer tidenes beste testresultat
-
80
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore