
Svake tall hittil i februar:
Fortsatt bratt fall i det norske nybilsalget
Antallet nybilregistreringer var på et historisk lavt nivå i årets første måned. I årets andre måned er det enda lavere.
Det viser tall fra månedens to første uker fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Januartallene var de laveste for en måned siden 2009. Med 7957 nybilregistreringer var det en nedgang fra samme måned i 2021 på 22,7 prosent.
Men fortsetter utviklingen som den har startet i februar, så ender denne måneden med en nedgang på over 40 prosent sammenliknet med samme måned i fjor.
Hittil i februar er det bare registrert 3108 nye biler. Andelen helelektriske biler er på 75 prosent, ned fra 83 prosent i januar.
Optimister
Norske bilimportører har vært svært optimistiske i sine anslag for 2022, særlig basert på en ualminnelig solid ordrereserve av biler som de ikke fikk til levering i fjor.
Databrikkemangel og transportproblemer var hovedårsaker til at norske importører fikk på langt nær så mange biler som de ønsket for å møte etterspørselen i fjor. Hittil i år er tilgangen enda svakere.
Nå skal det sies at det norske markedet er så lite at tallene for enkeltmåneder ikke behøver å gi et godt bilde av situasjonen. Ofte kan det være nødvendig å se registreringene gjennom et kvartal – eller to – for å få en rimelig oversikt.
Mange årsaker
Årsakene til de uregelmessige importtallene kan være mange: Det kan skyldes utfordringer med logistikken ved et kaianlegg i Norge, like gjerne som produksjonsproblemer ved fabrikkene ute i verden.
Eller det kan være rene leveringsprioriteringer som ikke er påvirket av verken pandemi eller trøbbel hos råvareleverandører.
Tesla, som var merket med flest nybilregistreringer i 2021, har for eksempel knapt registrert en eneste ny bil i Norge i 2022 – selv om produksjonen har gått for fullt ved deres fabrikker ute i verden.
Blant bilene som tross alt har kommet, topper Hyundai Ioniq 5 med 182 registreringer foran Skoda Enyaq og Polestar 2, begge med 157 registreringer.
Ladehybriden Toyota RAV4 (nummer fem med 146 registreringer) er eneste modell blant topp 20 som ikke er helelektrisk.
Har du lest disse sakene?
-
Lengre enn langt mellom ladeplassene:
To land har over halvparten av EUs ladestasjoner
-
Statlig støtte løser ikke alt:
– Vi kunne bygget dobbelt så mange ladestasjoner
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne