EKSTRA UTGIFTER: Ford F-150 Lightning er en av modellene som bygges i USA, men det betyr ikke at alle delene er amerikanske, det kan gi ekstra toll.

Trumps toll:

Ford tør ikke spå om 2025

Trumps tollregime ser ut til gi enorme ekstrautgifter for amerikanske bilselskaper. Usikkerhet gjør at Ford utsetter resultatprognose.

Publisert

Ford Motor har utsatt sin årlige resultatprognose på grunn av usikkerhet rundt USAs president Donald Trumps tollsatser. Selskapet anslår at avgiftene ville koste selskapet omtrent 1,5 milliarder dollar, tilsvarende 15,6 milliarder kroner, i justert resultat før renter og skatt, melder Reuters [for abonnenter].

– Det er fortsatt for tidlig å fullt ut forstå hvordan konkurrentene våre vil reagere på disse tollsatsene. Det er imidlertid klart at i dette nye klimaet vil bilprodusenter med størst tilstedeværelse i USA ha en stor fordel, sier Ford-sjef Jim Farley.

Milliarder i utgifter

Ford venter at utgiftene vil øke med 26 milliarder kroner i året, i hovedsak knyttet til kostnader ved import av kjøretøy fra Mexico og Canada.

Ford skal ha klart å kutte rundt omtrent én milliard dollar av disse kostnadene gjennom ulike tiltak, blant annet ved å frakte biler fra Mexico til Canada under kontroll. Det vil si at varene fraktes gjennom eller mellom land uten å bli ilagt toll underveis, så lenge de forblir under tollmyndighetenes kontroll.

I februar anslo Ford et resultat før renter og skatt på mellom 78 og 88 milliarder kroner for 2025. 

Denne prognosen tok ikke hensyn til tollsatser. Selskapets finansdirektør, Sherry House, sa at de var i rute til å nå denne prognosen, dersom man ser bort fra konsekvensene av tollene. 

Elbilkostnader

Mens konkurrenter som General Motors nylig kom med oppdaterte tall, sa Ford-ledelsen at de hadde valgt å sette selskapets prognoser på pause inntil de får mer klarhet i effekten av gjengjeldelsestoll og hvordan forbrukerne vil reagere på prisøkninger. 

– Det er et dristig trekk av dem å trekke tilbake veiledningen når GM har gitt revidert veiledning inkludert toll, selv om det må sies at situasjonen er svært usikker, sa Morningstar Research-analytiker David Whiston.

Denne måneden kuttet GM sitt resultatvarsel, og sa at tollene kunne koste dem opptil 100 milliarder kroner. 

– Investorer har foretrukket Ford fremfor GM, ettersom Ford har en langt større andel av salget i USA som er produsert i USA, skriver Barclays i en rapport.

Rapporten viste til at 79 prosent av Fords bilsalg i USA er produsert innenlands, mot 53 prosent av GMs.

I tillegg til utfordringer fra Trumps handelspolitikk, står Ford overfor betydelige tap knyttet til elbilsatsingen. Bilprodusenten har i år varslet tap på opptil 57 milliarder kronerknyttet til elbil- og programvarevirksomheten. Siden 2023 har selskapet allerede hatt over 100 milliarder kroner i tap på dette området.

Audi tenker litt annerledes, les mer om det under: