Stadig flere bilmodeller har stemningslys i kupeen, hvor eieren
kan velge den belysningen man selv synes er fin.
Da en mann fra Østfold bestilte en ny Ford Mustang Mach-E
fra merkeforhandleren Sulland, bet han seg merke i at det i gjeldende
utstyrsliste sto at det skulle være stemningslys i kupeen.
«Stemningslys med flere farger», sto det.
Men da bilen ble levert over et halvt år senere, manglet
dette.
For bilkunden var det også viktig at bilen hadde lakkerte
lister og hjulbuer. Han hadde studert bilder på Fords nettsider, og fikk en
forventning om at bilen skulle ha det.
Da han fikk bilen, hadde den likevel heller ikke
dette.
Østfold-mannen hadde betalt 475.000 kroner for den nye
elbilen til Ford. Han krevde å få heve kjøpet, og klaget både til forhandleren
han kjøpte bilen av, til Forbrukertilsynet, og til sist til
Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter etter bilhandel når
Forbrukertilsynet ikke klarer å mekle til enighet.
Forbrukerklageutvalget mener at bilkjøperen ikke skal få
heve kjøpet. De vil heller ikke at han skal få prisavslag for at bilen ikke
hadde lakkerte lister og hjulbuer.
– Bildene på en PC-skjerm kan ofte avvike på fargenyanser
og lignende, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.
De viser til at verken spesifikasjonene eller
kjøpsavtalen indikerer at bilen skal ha lakkerte lister og hjulbuer.
Annonse
20.000 kr
Bilkjøperen får derimot prisavslag for at bilen ikke har stemningslys,
og for at det heller ikke er mulig å ettermontere dette.
Forbrukerklageutvalget viser til at det er prislisten på
bestillingstidspunktet som er gjeldende. Når spesifikasjonene viser seg å ikke
stemme, må kunden få et prisavslag – som Forbrukerklageutvalget skjønnsmessig
har vurdert til å være på 20.000 kroner.
– Ta vare på
Ove Sten Hansen, daglig leder for Sulland i Fredrikstad,
opplyser at de aksepterer vedtaket.
– I hvilken grad tenker dere at det er viktig at biler
dere selger, leveres i henhold til gjeldende pris- og spesifikasjonsliste?
– Det er viktig. Det skal være riktig.
Vigdis Svennungsen, som er leder for NAF Advokat, har
lest vedtaket. Hun sier det ved bilkjøp er viktig å ta vare på dokumentasjon
som annonsemateriell og utstyrsliste.
– Jeg er enig med Forbrukerklageutvalget om at de
opplysningene som ligger til grunn for kjøpet forut og ved kontraktsinngåelsen,
er de som gjelder, sier Svennungsen.