LYSSATT: Kupé med stemningslys i Ford Mustang Mach-E

Bilkunde klaget:

Fikk 20.000 kr for dårlig stemning

Det ble dårlig stemning da bilkunden etter over et halvt års venting endelig fikk levert den nye elbilen han hadde kjøpt.

Publisert

Stadig flere bilmodeller har stemningslys i kupeen, hvor eieren kan velge den belysningen man selv synes er fin.

Da en mann fra Østfold bestilte en ny Ford Mustang Mach-E fra merke­forhandleren Sulland, bet han seg merke i at det i gjeldende utstyrsliste sto at det skulle være stemningslys i kupeen.

«Stemningslys med flere farger», sto det.

Men da bilen ble levert over et halvt år senere, manglet dette.

For bilkunden var det også viktig at bilen hadde lakkerte lister og hjulbuer. Han hadde studert bilder på Fords nettsider, og fikk en forventning om at bilen skulle ha det.

Da han fikk bilen, hadde den likevel heller ikke dette.

– Bildeavvik

Østfold-mannen hadde betalt 475.000 kroner for den nye elbilen til Ford. Han krevde å få heve kjøpet, og klaget både til forhandleren han kjøpte bilen av, til Forbrukertilsynet, og til sist til Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter etter bilhandel når Forbrukertilsynet ikke klarer å mekle til enighet.

Forbrukerklageutvalget mener at bilkjøperen ikke skal få heve kjøpet. De vil heller ikke at han skal få prisavslag for at bilen ikke hadde lakkerte lister og hjulbuer.

– Bildene på en PC-skjerm kan ofte avvike på fargenyanser og lignende, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.

De viser til at verken spesifikasjonene eller kjøpsavtalen indikerer at bilen skal ha lakkerte lister og hjulbuer.

20.000 kr

Bilkjøperen får derimot prisavslag for at bilen ikke har stemningslys, og for at det heller ikke er mulig å ettermontere dette.

Forbrukerklageutvalget viser til at det er prislisten på bestillings­tidspunktet som er gjeldende. Når spesifikasjonene viser seg å ikke stemme, må kunden få et prisavslag – som Forbrukerklageutvalget skjønnsmessig har vurdert til å være på 20.000 kroner.

– Ta vare på

Ove Sten Hansen, daglig leder for Sulland i Fredrikstad, opplyser at de aksepterer vedtaket.

– I hvilken grad tenker dere at det er viktig at biler dere selger, leveres i henhold til gjeldende pris- og spesifikasjonsliste?

– Det er viktig. Det skal være riktig.

Vigdis Svennungsen, som er leder for NAF Advokat, har lest vedtaket. Hun sier det ved bilkjøp er viktig å ta vare på dokumentasjon som annonsemateriell og utstyrsliste.

– Jeg er enig med Forbrukerklage­utvalget om at de opplysningene som ligger til grunn for kjøpet forut og ved kontraktsinngåelsen, er de som gjelder, sier Svennungsen.