KREVER BEDRING: Eiere Ford Mustang Mach-E har fått hyppige beskjeder om ting som må forbedres.

Åpenhjertig Ford-sjef:

Innrømmer kvalitets­svikt, lover full skjerping

Bedre kvalitet og færre tilbakekallinger har høyeste prioritet i Ford-systemet de neste årene.

Publisert

Flere av Fords modeller har de siste årene hatt tildels alvorlige kvalitetsproblemer. Blant annet har risikoen for både brann og udetonerte kollisjonsputer endt i tilbakekallinger av ulike modeller.

Den splitter nye elektriske pickupen F-150 Lightning, som Motor fikk gleden av å prøvekjøre i Norge tidligere i høst (les mer her), er allerede tilbakekalt for første gang, på grunn av en upålitelig dekktrykksovervåker.

Kontroll av tak

På det norske markedet har eiere av Mustang Mach-E blant annet fått innkallinger til rekalibrering av antiskrensprogrammet og kontroll av festene til frontrute og panoramatak.

Vi Bilägere refererer til avisen Detroit Free Press, som har intervjuet blant andre John McElroy – journalist og gründer av webcasten «Autoline Daily», og programleder for «Autoline this Week».

HYPPIG: Ford Kuga er blant modellene som har vært gjennom tilbakekallinger av ulik alvorlighetsgrad. Blant annet på grunn av redusert kjølefunksjon, som i verste fall kunne utgjøre en brannrisiko.


– Ford er dårligst i bransjen når det gjelder tilbakekallinger og garantiarbeid, sier McElroy.

Ford-sjef Jim Farley har tidligere innrømmet at kvalitetsproblemene koster konsernet så mye penger og ressurser at det hemmer den videre utviklingen.

– Ikke fornøyd

I forbindelse med at Fords kvalitetssjef gjennom 30 år, Stuart Rowley, nå går av med pensjon, opplyser Farley at kvalitetsproblematikken nå har fått høyeste prioritet.

– Vi er slett ikke fornøyde, og jobben med tilbakekallinger og kundetilfredshet må raskt akselerere, sier han til avisen.

Det varsles større endringer på personalsiden og utviklingsprosessene.

Begynner å brenne

Analytikeren Joe McCabe sier til Detroit Free Press at bilprodusentene stresser med å få modellene ut på markedet, og at de ikke testes godt nok i forkant. Han får støtte av kollegaen Jerry Decker.

– Jeg tror en stor del av problemet er at de eldre og erfarne ingeniørene erstattes av yngre. Nå gjør de yngre samme feil som de eldre gjorde da de var unge. Hvordan i all verden er det mulig ikke å finne ut av hvorfor noen biler begynner å brenne, spør Decker.