JA ELLER NEI? Avanserte systemer er til liten nytte hvis ingen vil ha dem. Produsenten på bildet er helt tilfeldig valgt.
JA ELLER NEI? Avanserte systemer er til liten nytte hvis ingen vil ha dem. Produsenten på bildet er helt tilfeldig valgt.

Euro NCAP:

Går til kamp mot irriterende førerstøtte­systemer

Systemene som egentlig skal være til hjelp og gjøre bilene tryggere, står ikke høyt i kurs hos førerne. Derfor er sterke krefter i sving for å få til en endring.

Publisert

Feilmeldinger, blinkende ikoner, rykk i rattet eller enerverende piping i utide gjør at mange bilførere rett og slett skrur av førerstøttesystemene – eventuelt en del av dem.

Faktisk gjelder dette så mange som én av to bilister, ifølge tall fra en tysk undersøkelse.

Euro NCAP, organisasjonen som gjennomfører de kjente krasjtestene og på mange måter setter bransjestandarder for trafikksikkerhet, tar nå initiativ til et krafttak mot problemet, skriver Autocar.

Bekymret

– Det er en stor utfordring å overbevise produsentene om at de må utstyre bilene med den nyeste sikkerhetsteknologien. Men den største utfordringen ligger i å overbevise forbrukerne om at teknologien er nødvendig, sier Euro NCAPs generalsekretær Michiel van Ratingen.

Han og Euro NCAP ser nemlig med stor bekymring på  bilføreres tendens til å skru av førerstøttesystemene, og de akter å gjøre noe med det.

– Euro NCAP er i dialog med bil­produsentene for å minimere støy­forurensing og andre irriterende aspekter av denne teknologien, sier van Ratingen.

I klartekst: Systemene skal bli mindre plagsomme.

Skaffer forbrukerkunnskap

Euro NCAP får støtte fra flere hold. Thatcham Research, en organisasjon med bånd til både Euro NCAP og britisk forsikringsbransje, er i sving med et prosjekt som forhåpentlig vil gi økt kunnskap om forbrukeratferden i bilkupeene.

– Vi ønsker å lære hvordan folk bruker teknologien. Hvis alle skrur av filskifte­assistanse idet de setter seg inn i bilene, er sikkerhets­fordelene borte. Det vil vi forhindre, sier Tom Legget, organisasjonens bilteknologiekspert.

Tilsvarende undersøkelser blir også gjort utenfor Europa – for eksempel under universitetet Massachusetts Institute of Technologys paraply i USA, der teknologifirmaer og bilprodusenter samarbeider om å innhente forbrukerdata fra privatbiler.