Snakk om sommersalg for den som liker å ta sjanser:
I feilfri utgave er Fisker Ocean en kjøreglad tek-bombe med lekkert design og unik funksjonalitet.
Men den Ocean-versjonen som forsvant fra nybilmarkedet sist sommer, kan by på flere problemer enn du ønsker deg.
Ikke fordi den nødvendigvis går i stykker rundt neste sving.
Men fordi det ikke finnes muligheter for å reise garantisak eller reklamasjon mot produsent eller importør, siden både Fisker Inc. og det norske importselskapet er konk og borte fra markedet.
Til tross for iherdig innsats fra en sammenslutning av tidlige Fisker-eiere, er det store begrensinger i mulighetene til faktisk å få reparert bilen hvis feil oppstår. Mekonomen-kjeden har riktignok et aktuelt delelager av et visst omfang – og dessuten kunnskap om denne Fisker-modellen.
RESTLAGER: 13 Ocean-modeller ligger p.t. til salgs på Finn.
Det er førstegangsregistrert 425 eksemplarer av Fisker (alle er Ocean-modellen) de siste to årene, flere enn det er notert av Land Rover, Cupra og Fiat – for å ta tre vilkårlige modellnavn på merkestatistikken.
Og med klar beskjed om at bilene selges helt uten garanti eller mulighet for reklamasjon mot produsent eller importør på grunn av konkurs og virksomhetsopphør.
Annonse
Bortfall
Utvalget på Finn spenner fra uregistrerte modeller med mulighet for førstegangsregistrering, til eksemplarer fra den første produksjonsserien som selges privat.
De fleste av de 13 modellene selges fra profesjonelle forhandlere – og med klar beskjed om at bilene kun selges til firma- eller næringslivskunder, eventuelt for eksport.
Forklaringen er naturlig nok garantibortfallet etter produsentens konkurs.
Og, dessuten, som en leser påpeker: Det er i praksis umulig for en privatperson å få kaskoforsikring på Ocean, da den i teorien kan måtte bli kondemnert for en bagatellmessig skade – på grunn av manglende deler.