BEDRE TIDER: Donald Trump takket av Elon Musk under en seanse i Det ovale kontor i begynnelsen av juni.

Ny NHTSA-sjef:

Denne utnevnelsen kan være dårlig nytt for Tesla

Tesla-sjef Elon Musk er skyflet ut av Donald Trumps innerste krets. Nå kan presidentens foretrukne kandidat som sjef for trafikksikkerhetsmyndighetene skape store utfordringer.

Publisert Sist oppdatert

Jonathan Morrison var tidligere sjefjurist i det føderale National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) – og i jevnlige disputter med Tesla-ledelsen.

Trump har nominert ham til direktørposten i NHTSA, samtidig som etterforskningen av Teslas selvkjøringsteknologi er i ferd med å gå inn en ny fase.

Morrison blir trolig godkjent som ny NHTSA-sjef i en senatshøring denne uken.

Som NHTSAs juridiske leder tok Morrison ut stevning mot Tesla for å få utlevert datamateriale fra selskapet knyttet til en ulykke med en Model 3. Da var partene allerede i tottene på hverandre etter at NHTSA var særdeles kritisk til hvordan Tesla hadde presentert resultatetene fra etatens kollisjonstester – som Tesla tilsynelatende kom meget godt ut av.

Omfattende granskning

Electrek kaller utnevnelsen «betydelig» sett i lys av hvordan konflikten mellom Trump og Musk har utartet de siste månedene.

Og da er det ikke hetere temperatur på den politiske tjatringen om for veike budsjettkutt og innstramminger som er utfordringen.

Men at NHTSA allerede har omfattende granskninger gående av den selvkjøringsteknolgien som er helt sentral for Teslas posisjon som verdens i særklasse mest verdifulle bilfabrikant.

Med nyutnevnt NHTSA-direktør er det all grunn til å forvente at Morrison går løs på de undersøkelsene struttende av energi.

Aksjeboble

Den forestående utnevnelsen kommer samtidig som en kjent, svensk hedgefondforvalter, Per Lekander, advarer om at Tesla kan stå foran et svalestup av episke dimensjoner.

– Tesla er antagelig verdenshistoriens største aksjeboble, sier Lekander til Dagens Industri.

Han mener Tesla-aksjen vil være overpriset selv om verdien reduseres med 90 prosent.

I øyeblikket er Teslas aksjeverdi like høy som den samlede verdien av de neste 13 mest verdifulle bilfabrikantene til sammen.

Og det er nettopp selvkjøringsteknologien som er nøkkelen til Teslas verdiberegning. Elon Musk har et businesscase hvor enhver kjøper av en selvkjørende robotaxi fra Tesla vil kunne tjene gode penger på bilholdet, ganske så ulikt den tradisjonelle modellen hvor bileierskap regnes som en av de sikreste måtene å tape penger på.

Selvkjøringsteknologien er kanskje en hellig gral, men det er definitivt usikkerhet om dagens teknologi er i nærheten av å være god nok.

Dårlig sikt

Bilfabrikanter i USA har en stående ordre om å rapportere til NHTSA om alle ulykker knyttet til deres førerstøttesystemer (ADAS), som Teslas Autopilot.

NHTSA utvidet kraftig sin granskning av Teslas selvkjøringsteknologi sist høst, etter at undersøkelsene av en dødsulykke etterlot usikkerhet om Tesla-bilenes systemer for å registrere objekter under forhold med dårlig sikt.

Denne særskilte granskningen er ikke avsluttet, men pågår samtidig som meldingene kommer stadig hyppigere fra Tesla selv om en forestående fullskala-lansering av deres selvkjørende biler.

Powered by Labrador CMS