MINDRE: Ford Explorer er litt mindre enn mange av familie-SUV-ene, men kanskje kan prisen gi modellen et fortrinn?

Ny Ford:

Elektrisk Explorer til under 500.000, uansett utgave

Ford er på vei med en elektrisk SUV i familiesegmentet. Nå er norske priser og leveringsstart klar.

Publisert Sist oppdatert

Etter en noe utsatt lansering er det nå klart at den elektriske Ford Explorer snart er på plass i norske butikker.

– De første kundebilene vil ankomme Norge på sensommeren, og bestillinger starter fra i dag, sier Anne Sønsteby, informasjonsdirektør hos den norske importøren.

Explorer er basert på Volkswagen-konsernets MEB-plattform og skal bygges i Fords nye elbilfabrikk i Köln.

Modellen ruller inn i det svært lukrative, men også ekstremt tøffe familie-SUV-segmentet, der man finner biler som Tesla Model Y og Volkswagen ID.4/ID.5. 

Prisen

Dermed er prisen mildt sagt sentral når det er snakk om hvilke sjanser bilen skal ha. Her må det startes under en halv million, og det har Ford fått til. 

  • Explorer RWD Standard Range: 399 000 kr
  • Explorer RWD Extended Range: 449 000 kr
  • Explorer AWD Extended Range: 478 000 kr

Samtidig er det verdt å merke seg at den aller billigste, RWD Standard Range, ikke kan bestilles før mot slutten av året. 

De tekniske spesifikasjonene er heller ikke klare. Det er med andre ord Extended Range-variantene som dukker opp over sommeren.

To- eller firehjulsdrift

Extended Range med bakhjulsdrift har 286 hestekrefter. Batteriet er på 77 kWt og ladefarten 135 kilowatt. Rekkevidden er inntil 602 kilometer.

Med firehjulstrekk og den største batteripakken, på 79 kWt, har Explorer 340 hestekrefter og et dreiemoment på 679 newtonmeter.  0–100 km/t tar 5,3 sekunder. Rekkevidden er oppgitt til 566 kilometer, med en ladefart på 185 kilowatt.

Explorer med firehjulstrekk kan trekke en henger på 1,2 tonn.

SKJERM: Berøringsskjermen, på 14,6 tommer, kan heves og senkes i en vinkel på mer enn 30 grader.
BAKKEKLARING: Ford Explorerer har en raus bakkeklaring på rundt 20 centimeter.

Explorer er 447 centimeter lang, noe som betyr at den er en del kortere enn de nevnte konkurrentene. Det gjør også at den kanskje ikke plasserer seg i samme segment som Mustang Mach-E, som er 471 centimeter lang.

To utstyrsnivåer

Bagasjerommet i Explorer tar 450 liter lastet til toppen av seteryggen. Det er mindre enn Model Y og ID.4, men interessant nok mer enn Mustang Mach-E.

Explorer kommer i to utstyrsnivåer. Standardutgaven har blant annet:

  • Adaptiv Cruisekontroll 
  • Blindsonevarsler med varsel om kryssende trafikk. 
  • Førersete med 12-veis elektrisk justering og korsryggmassasje.
  • Oppvarmet ratt. 
  • 5 kjøremoduser.
  • 7 høyttalere, med en lydplanke.

Explorerer Premium koster 21.000 kroner mer og har i tillegg: 

  • Sportsseter i hel-sensico.
  • 20 tommers aluminiumsfelger.
  • Matrix LED-lys med avanserte lysmoduser.
  • Flerfarget miljøbelysning i kupe.
  • Mulighet for panoramatak 
  • 480 watt lydanlegg fra B&O med 10 høyttalere.

Dette betyr også at alle variantene av Explorerer koster under 500.000 kroner.

«Lidenskap»

Bakkeklaringen til Explorer er, ifølge Ford, blant de beste i klassen, med 19,3 cm på modellene med bakhjulstrekk og 20,2 cm på utgavene med firehjulstrekk. 

Ford håper, og tror, at de har laget en bil som bringer «lidenskap og følelser til elbiler i Europa».

– Det er nok av kjedelige biler og SUV-er der ute. Nye Explorer representerer Fords unike karakter, akkurat som alle de andre bilene i denne fantastiske konvoien. Vi er stolte av å lansere denne nye helelektriske personbilen spesielt utviklet for Europa, sier toppsjefen i Ford Motor Company, Jim Farley, i pressemeldingen.

SAMBARBEID: Ford Explorer er basert på Volkswagens MEB-plattform, men bygges på Fords fabrikk i Köln.
REKKEVIDDE: Med bakhujsdrift og det største batteriet skal Ford Explorer ha en rekkevidde på litt over 60 mil.