
Tysk stortest:
Dette er bruktbilene med færrest feil
De tyske premiummerkene dominerer i den årlige TÜV-rapporten som rangerer de mest driftssikre bruktbilene.
TÜV (Technischer Überwachungsverein) gjennomfører blant annet periodisk kjøretøykontroll i det tyske markedet, og publiserer hvert år en oversikt som rangerer bilmodeller innenfor forskjellige årsklasser, målt etter hvor mange alvorlige feil (feil og mangler som må utbedres) som er oppdaget under besiktningen.
Som i Norge skal biler i Tyskland kontrolleres til første EU-kontroll innen fire år, og deretter annethvert år. TÜV-oversikten er delt i fem årsklasser, først med bilene som ble produsert i 2018 og 2019 – og deretter i klasser med to års intervaller.
Biler som har kort kjørelengde, vil ha en fordel i undersøkelsen, fordi prosentandelen feil ikke justeres for hvor langt bilene har kjørt.
Har du lest disse sakene?
-
Knusende kritikk etter dødsulykke:
– Økonomi ble prioritert framfor trafikksikkerhet
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk
-
ADAC-test av berøringsskjermer:
Advarer om «en stor sikkerhetsrisiko»
-
Bileiere fortviler:
Krever 2850 kroner for svært enkel verdivurdering
-
Første prøvekjøring av Mercedes EQXX:
Her ruller Motor uanstrengt mot ny rekkevidderekord
222 bilmodeller
Den omfatter til sammen 222 forskjellige bilmodeller, som alle er sjekket for 18 ulike mangler.
Selv om gjennomsnittsalderen på bilparken som er kontrollert, er høyere enn noen gang (9,8 år), er andelen biler med feil historisk lav.
I alle de fem aldersklassene er andelen biler med alvorlige mangler lavere enn i fjorårets TÜV-rapport. Og som tidligere er det feil ved lys og oljelekkasjer som oftest går igjen.
Alle vinnerne i de fem årsklassene kommer fra de tyske premiummerkene Mercedes-Benz, Audi og Porsche, mens Dacia, Fiat og Renault er faretruende godt representert i den andre enden av skalaen.
Her de fem beste og de fem dårligste i hver årskategori:
Biler produsert 2018–2019
Plassering | Modell | Feilprosent | Snitt kjørelengde |
1 | Mercedes-Benz GLC | 1,5 % | 54 km |
2 | Mercedes-Benz B-klasse | 1,9 % | 36 km |
3 | VW T-Roc | 2,0 % | 37 km |
4 | Mercedes-Benz SLC | 2,1 % | 27 km |
4 | Porsche 911 | 2,1 % | 21 km |
124 | Dacia Dokker | 8,2 % | 43 km |
124 | Fiat Tipo | 8,2 % | 38 km |
126 | Renault Kangoo | 9,2 % | 44 km |
127 | Dacia Duster | 11,4 % | 43 km |
128 | Dacia Logan | 11,6 % | 55 km |
Kilde: TÜV Report 2022
Biler produsert 2016–2017
Plassering | Modell | Feilprosent | Snitt kjørelengde |
1 | Audi Q2 | 2,1 % | 45 km |
2 | Porsche 911 | 2,9 % | 35 km |
3 | Mazda CX-3 | 3,5 % | 63 km |
4 | Seat Ateca | 3,8 % | 63 km |
5 | VW Golf Sportsvan | 4,1 % | 54 km |
122 | Dacia Duster | 15,9 % | 62 km |
122 | Seat Alhambra | 15,9 % | 83 km |
124 | Dacia Dokker | 16,0 % | 69 km |
125 | VW Sharan | 16,4 % | 87 km |
126 | BMW 5-/6-serie | 16,8 % | 105 km |
Kilde: TÜV Report 2022
Biler produsert 2014–2015
Plassering | Modell | Feilprosent | Snitt kjørelengde |
1 | Porsche 911 | 3,3 % | 50 km |
2 | VW Golf Sportvan | 5,5 % | 71 km |
3 | Suzuki SX4 | 6,1 % | 79 km |
4 | Toyota RAV4 | 6,5 % | 92 km |
5 | Mercedes-Benz B-klasse | 6,8 % | 75 km |
112 | Dacia Duster | 19,8 % | 87 km |
113 | Ford Galaxy | 20,0 % | 131 km |
114 | Dacia Dokker | 21,7 % | 92 km |
115 | Renault Kangoo | 22,1 % | 102 km |
116 | Fiat Punto | 23,3 % | 76 km |
Kilde: TÜV Report 2022
Biler produsert 2012–2013
Plassering | Modell | Feilprosent | Snitt kjørelengde |
1 | Audi TT | 7,7 % | 96 km |
2 | Mercedes-Benz B-klasse | 8,1 % | 92 km |
3 | Mercedes-Benz SLK | 8,6 % | 72 km |
4 | Mazda CX-5 | 10,7 % | 111 km |
5 | Mercedes-Benz GLE | 11,2 % | 142 km |
104 | Fiat Punto | 27,3 % | 96 km |
104 | Renault Clio | 27,3 % | 93 km |
106 | Renault Twingo | 27,4 % | 85 km |
107 | Dacia Logan | 29,4 % | 116 km |
108 | Fiat Panda | 29,6 % | 85 km |
109 | Renault Kangoo | 31,8 % | 113 km |
Kilde: TÜV Report 2022
Biler produsert 2010–2011
Plassering | Modell | Feilprosent | Snitt kjørelengde |
1 | Audi TT | 12,5 % | 111 km |
2 | BMW X1 | 15,0 % | 134 km |
3 | Audi A1 | 16,1 % | 123 km |
4 | Honda Jazz | 16,2 % | 104 km |
4 | VW Golf Plus | 16,2 % | 103 km |
91 | Renault Kangoo | 33,1 % | 127 km |
92 | Dacia Sandero | 33,5 % | 105 km |
93 | Kia Picanto | 33,7 % | 91 km |
94 | Fiat Panda | 34,0 % | 94 km |
95 | Dacia Logan | 36,8 % | 133 km |
Kilde: TÜV Report 2022
Du kan finne hele resultatlisten på nettsiden car-recall.eu.
Mest lest på Motor.no:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen