TAUET BORT: Per Abildgaard var på teater da Teslaen hans ble tauet bort.

Per føler seg rettsløs:

Ble ulovlig tauet vekk fra privat parkering

Midt under teaterforestillingen ble bilen til Per Abildgaard ulovlig tauet vekk fra en privat parkeringsplass. – Jeg følte meg rettsløs, sier bileieren.

Publisert Sist oppdatert

«Du har vel egentlig ingenting å klage på»

Inntauingsfirmaet

Dagen etter inntauingen måtte bileieren reise til inntauingstomta og betale flere tusen kroner for å få tilbake bilen.

– Opplevelsen var ille, sier Per Abildgaard.

Han og kona er fra Kristiansand. De var i hovedstaden på en teaterforestilling, da de opplevde det som for mange bileiere er en skrekk: Borttauing av bilen.

I dette tilfellet viste det seg også at borttauingen var ulovlig.

Tauet vekk

Ekteparet hadde før teaterforestillingen parkert i parkeringsanlegget hvor deres datter bor på Ensjø i Oslo.

Dessverre parkerte de på feil plass. De satte Teslaen sin på parkerings­plassen ved siden av der de egentlig skulle stått.

Datteren hadde imidlertid – for sikkerhets skyld – lagt telefonnummeret sitt på en lapp i frontruta, slik at de kunne bli varslet dersom de hadde gjort en feil.

Men da teaterforestillingen var ferdig, var bilen tauet vekk og plassert på en inngjerdet inntauingstomt.

Hvor inntauingstomta var, og hvordan de kunne hente bilen, fikk Per Abildgaard og familien ingen informasjon om. Det måtte de selv finne ut av.

Ble sjokkert

Under teater­forestillingen kom eieren av parkerings­plassen som Abildgaard parkerte på, hjem. Da denne mannen så at det sto en annen bil på plassen hans, handlet han raskt.

Han sporet opp nummeret til ekteparet og ringte paret.

De svarte ikke, fordi de var på teater. Han ringte også datterens nummer, som hun for sikkerhets skyld hadde lagt i frontruta.

Men hun fikk ikke flyttet bilen, fordi hun ikke hadde bilnøkkelen tilgjengelig.

Da skjer det som sjokkerte hele familien:

Eieren av parkeringsplassen ringte umiddelbart til et inntauingsfirma som sameiet har avtale med. Kort tid etterpå var kranbilen på plass – og tauet vekk bilen til Abildgaard og kona.

Abildgaard erkjenner at han beklageligvis parkerte bilen på feil plass. Men han reagerer på at det ikke ble gjort flere forsøk på å få tak i ham, og at borttauingen skjedde så raskt.

FEILPARKERTE: Per Abildgaard feilparkerte her.

«Vesentlig skade»

For at en bil skal kunne taues vekk fra et privat parkeringsanlegg, må den feilparkerte bilen utsette eieren av parkeringsplassen for «vesentlig skade eller ulempe», som det står i parkeringsforskriften.

Dessuten skal eieren av bilen bli forsøkt varslet og bli gitt en rimelig frist til å flytte bilen.

Men det er ikke definert hva som er «vesentlig», og hva som er «rimelig frist». Det finnes ingen rettspraksis, ifølge Parkeringstilsynet.

– Så vidt oss bekjent har ikke spørsmålet blitt vurdert i noen rettsinstanser etter at parkeringsforskriften trådte i kraft, skriver rådgiver i Parkeringstilsynet, Halgeir Jansen, i en epost til Motor.

Parkeringstilsynet er et organ i Statens vegvesen.

4200 kr i gebyr

«Frafalling av gebyr er ikke aktuelt»

Inntauingsfirmaet

Dagen etter borttauingen måtte Per Abildgaard reise opp til borttauingstomta på Grorud, nesten øverst i Groruddalen, og betale 4200 kroner for å få igjen bilen sin.

Han reagerer på flere forhold, både det han mener er manglende varsling, manglende frist på å flytte bilen, og informasjon om hvor og hvordan han kunne få tilbake bilen sin.

Han klaget til inntauingsselskapet – som lynraskt avslo hele klagen hans. Oslo Kranbilservice mente hverken de, sameiet eller parkeringsplassens eier har gjort noe galt.

– Ingenting å klage på

– Du har vel egentlig ingenting å klage på, skrev eier og daglig leder Trond-Inge Tårnes i Oslo Kranbilservice i en epost til Abildgaard, som Motor har fått kopi av.

Han avslutter eposten hvor han avslår klagen, slik:

– Frafalling av gebyr er ikke aktuelt, da saken er opplagt. Kostnader for henting av kjøretøy er per nå 4200 kroner.

I tillegg opplyser han at denne summen stiger med 250 kroner for hver dag som går uten at gebyret blir betalt.

SAMEIET: Borttauingen skjedde fra sameiet i blokka til høyre på bildet.

Fastholder

Men Abildgaard nektet å gi seg og kontaktet Motor.

Overfor Motor fastholder Oslo Kranbilservice først at det ikke ble gjort noen feil da Abildgaards bil ble tauet bort.

Eier og daglig leder Trond-Inge Tårnes bekrefter overfor Motor at de har en skriftlig avtale med det aktuelle sameiet om å rykke ut ved feilparkeringer i garasjeanlegget, og at de kun får betalt for borttauinger.

Tårnes bekrefter også at kranbilselskapet i denne saken ikke forsøkte å varsle bileieren før de tauet bort bilen hans.

– Vi ringer bileier når rekvirenten ikke har gjort det, sier Tårnes til Motor.

Tårnes hevdet dessuten, i det første intervjuet Motor gjorde med ham, at det er god nok varsling om hvor man kan henvende seg for å få tilbake bilen, både utvendig og innvendig i det aktuelle parkeringsanlegget.

Tok bilder

Parkeringstilsynet har på Motors forespørsel vært ved den lukkede porten til parkeringsanlegget på Ensjø. De bekrefter i en epost til Motor at de ikke kunne observere noen oppslått informasjon om hva som skjer med biler som feilparkerer, og deretter blir tauet bort.

Datteren til Per Abildgaard har dessuten tatt bilder av alle skilt inne i parkeringsanlegget. Heller ikke på disse skiltene er det noen slik informasjon.

Bildene sendte Motor til Oslo Kranbilservice. Da snur de plutselig.

OPPSLAG: Ingen informasjon om hvor borttauede biler kan hentes.

– Paddeflate

«Vi legger oss helt paddeflate»

Inntauingsfirmaet

Daglig leder og eier Trond-Inge Tårnes forklarer i en epost at han oppsøkte parkeringsanlegget selv, like før han fikk bildene.

– Vi legger oss helt paddeflate og beklager det hele. Parkerings­anlegget bilen er tauet bort fra, har ingen juridisk riktig skilting, skriver Trond-Inge Tårnes.

Han ber om å få oppgitt kontonummeret til Abildgaard, slik at inntauingsavgiften kan refunderes.

Kritisk

Per Abildgaard er svært glad for at han vant frem.

– Dette hadde jeg nok drømt om, men ikke regnet med.

Har er imidlertid svært kritisk til borttauingen, og måten den ble gjort på.

– Jeg synes det er et poeng at kranbilselskapet tjener på å ikke få tak i meg som eieren av bilen. Deres incentiver er på sett og vis slik at de i slike situasjoner bør foreta seg minimalt, sier Abildgaard.

Han mener han havnet i en nærmest rettsløs tilstand.

– Kranbilselskapet stolte kun på opplysningene til han som ringte og ba om inntauing. Det åpner for lovløse tilstander.

– Stolt av jobben

Trond-Inge Tårnes i Oslo Kranbilservice vil ikke kommentere kritikken fra Per Abildgaard.

Men i en epost til Motor understreker han at han er stolt av jobben som han og firmaet hans utfører.

– Kundene vi har avtale med, er strålende fornøyde med at de kan kontakte oss og få ryddet opp når noen stjeler parkeringsplassen deres. Innehavere av parkeringsplasser betaler ganske mye i året for å ha mulighet til å parkere bilen sin når som helst, skriver Tårnes – før han understreker:

– Vi har et uendelig antall borttauinger på samvittigheten. Hadde vi operert med «lovløse» tilstander, hadde vi nok vært ofte i media. Vi kan alle gjøre feil. I denne saken gjorde vi en glipp, men vi ryddet opp etter oss.

PS 1:

Motor har ikke fått svar fra eieren av parkeringsplassen, personen som rekvirerte borttauingen mens Per Abildgaard og kona var på teater.

Han besvarer hverken telefonoppringninger eller tekstmeldinger.

PS 2:

Les rådene til interesseorganisasjonene Huseierne og NAF om feilparkering og borttauing i denne artikkelen.