Feilparkering:

– Borttauing bør være siste utvei

Interesseorganisasjonene NAF og Huseierne ber bileierne være smidige med hverandre, i stedet for å taue hverandre vekk.

Publisert

– Det er ikke vanskelig å forstå frustrasjonen og hjelpeløsheten når eget kjøretøy er borte, du ikke vet hvor det er, og du kan tro at det er stjålet, sier advokatfullmektig Audun de Flon i NAF.

Interesseorganisasjonene NAF og Huseierne ber bilistene samarbeide i parkeringsanleggene og på parkeringsplassene, for å unngå situasjoner som eskalerer.

Per Abildgaard fra Kristiansand var så uheldig å sette bilen sin på feil parkeringsplass, da han skulle låne datterens parkeringsplass.

Dermed ble han tauet bort, etter at eieren av plassen lynkjapt rekvirerte borttauing.

– Smidigere

Borttauing bør være siste utvei, mener NAF.

– Borettslag og sameier bør ta inn over seg at det kan være parkert feil ved et uhell. Denne saken kunne ha fått et annet utfall dersom eieren av parkeringsplassen kunne stått der hvor det feilparkerte kjøretøyet skulle ha stått parkert. Det hadde fremstått som en smidigere løsning for alle, sier de Flon, før han legger til:

– Men da ville ikke bilbergeren ha fått betalt for et oppdrag.

Oslo Kranbilservice, som tauet bort bilen til Per Abildgaard fra parkeringsanlegget på Ensjø i Oslo, har bekreftet overfor Motor at de kun får betalt for borttauinger.

OPPSLAG: Ingen informasjon om hvor borttauede biler kan hentes.

– Uheldig

Advokatfullmektig Rida Arshad i Huseierne, organisasjonen for sameier, borettslag og boligeiere, er enig med NAF. Hun mener det må utvises skjønn.

– Det er da særlig grunn til å vurdere om det finnes ledige plasser andre steder i sameiets parkering, sier Arshad.

Hun mener borttauingen Per Abildgaard opplevde, fremstår som uheldig.

– Våre råd til sameier og borettslag, er at de tydelig markerer biloppstillingsplasser og parkeringsregler. Tydelig informasjon om parkeringsreglementet vil forhindre feilparkering og eskalering. Det er også hensiktsmessig for sameier og borettslag å lage rutiner for hvordan feilparkering skal håndteres, og vurdere eventuelle rimeligere sanksjoner før det kreves fjerning.

Krever kunnskap

Inntauingsselskapet avslo først lynraskt klagen til Per Abildgaard, da hans bil urettmessig ble tauet inn. Oslo Kranbilservice mente hverken de, sameiet eller parkeringsplassens eier hadde gjort noe galt.

– Du har vel egentlig ingenting å klage på, skrev eier og daglig leder Trond-Inge Tårnes i Oslo Kranbilservice i en epost til Per Abildgaard.

Han avsluttet eposten hvor han avslo klagen slik:

– Frafalling av gebyr er ikke aktuelt, da saken er opplagt. Kostnader for henting av kjøretøy er per nå 4200 kroner.

Etter at Motor tok kontakt med Tårnes og Oslo Kranbilservice, la de seg paddeflate og betalte gebyret tilbake til Per Abildgaard, da de fant ut at parkeringsområdet ikke var skiltet slik det skulle vært.

Må kjenne reglene

Audun de Flon og NAF krever at parkeringsselskaper og inntauingsfirmaer kan regelverket de skal håndheve.

– Urettmessig borttauing fører til betydelige ulemper for den det gjelder. Dette er bakgrunnen for at man har regler. Inntauingsselskaper må særlig forsikre seg om at vilkår for borttauing er til stede før man iverksetter inntauing, sier de Flon.