PROBLEMER: Ny nøkkel kan skape problemer på eldre biler. Her en nesten tilsvarende bil som den omtalte: 2001-modell av Hiace i personbilutgave.
PROBLEMER: Ny nøkkel kan skape problemer på eldre biler. Her en nesten tilsvarende bil som den omtalte: 2001-modell av Hiace i personbilutgave.

Måtte selges som delebil:

Bilen døde da eieren fikk ny nøkkel

Bileieren skulle bare skaffe seg en ny bilnøkkel. Men da døde bilen, og ville ikke lenger starte, hverken med den nye eller den gamle nøkkelen. Til slutt måtte bilen selges som delebil.

Publisert

En maidag i 2020 svippet eieren av en Toyota Hiace innom en låsesmed i Follo for å få kopiert opp en ny nøkkel til den da 20 år gamle varebilen.

Fem minutter senere var ny nøkkel laget, og eieren gikk ut i bilen for å teste at den virket.

Men bilen ville ikke starte, hverken med den nylagde nøkkelen, eller med den gamle originalnøkkelen som nettopp hadde blitt brukt da bileieren kjørte til låsesmeden.

– Jeg kjørte bilen til låsesmeden, men kunne ikke kjøre derfra, forteller bileieren til Motor.

Feilsøkte i ukesvis

Ingen skjønte hva som var skjedd. Timene gikk, ukene gikk, mysteriet lot seg ikke løse – selv ikke da den lokale Toyota-forhandleren over flere uker prøvde å feilsøke.

Til slutt ble bilens motorstyreenhet sendt til et spesialistfirma. Men heller ikke dette firmaet greide å finne ut av feilen, før hele bilen ble transportert dit.

Da ble det ifølge en rapport avdekket at «noen» har ødelagt en kode.

Men hvem gjorde det?

Det er ikke bileieren og låsesmeden enige om.

Spesialistfirmaet skisserte to løsninger for å få bilen på veien igjen. Begge løsningene vil koste et femsifret beløp, i beste fall 16.000 kroner.

Fikk medhold

– Saken har vært veldig frustrerende for meg, forteller bileieren.

Han tok låsesmeden til forliksrådet, og fikk fullt medhold der. Bileieren ble tilkjent 28.000 kroner pluss sine saksomkostninger.

Låsesmeden anket til tingretten, og nå har tingretten dømt låsesmeden til å betale bileieren 16.000 kroner. Bileieren fikk altså ikke fullt medhold, og fikk heller ikke dekket sine saksomkostninger av tingretten.

– Skadet av mekaniker

Men hva skjedde egentlig? Hvorfor ville plutselig ikke bilen starte, hverken med den nye nøkkelen eller originalnøkkelen?

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">LÅSESMEDEN</span>: Follo Lås og Glass-Sikring.
LÅSESMEDEN: Follo Lås og Glass-Sikring.

Follo og Nordre Østfold tingrett mener ut fra bevisførselen at det mest sannsynlig har oppstått en skade da en mekaniker ble engasjert av låsesmeden til å undersøke bilen.

Vedgår problemer

Men igjen, hva var årsaken til at bilen ikke ville starte, hverken med originalnøkkelen eller kopinøkkelen?

Motor har spurt låsesmeden, som ikke vet med sikkerhet hva som kan ha skjedd.

Men han vedgår at det kan by på problemer å lage nye nøkler til eldre biler.

– Ja, det er problemer med nye nøkler til eldre biler med startsperre, sier låsmester og daglig leder Frank A. Sørensen i Follo Lås og Glass-Sikring.

Han bekrefter at han har betalt i henhold til dommen i tingretten.

Aldri mer på veien

Motor har spurt bileieren om han ble advart på forhånd om at kopiering av ny nøkkel til hans gamle varebil kunne føre til problemer.

– Nei, de sa ikke på forhånd at det kunne bli problemer.

– Hva skjedde med bilen? Det er to år siden dette skjedde. Bruker du den nå?

– Nei, den er avregistrert og solgt til en oppkjøper som delebil. Den blir aldri kjørbar igjen, forteller bileieren.