DEMOKJØRT: Mercedesen til Henrik Ebne er en demonstrasjonsbil fra Bertel O. Steen.

Henriks bil har alvorlig feil:

Bertel O. Steen greier ikke å reparere kollisjonsputen

I over to år har kollisjonsputen på Mercedesen til Henrik Ebne vært defekt. Bertel O. Steen og Mercedes greier ikke å reparere feilen. Trygg Trafikk advarer mot å bruke bilen.

Publisert

– Dette føles utrygt, sier Henrik Ebne.

I juni for to år siden kjøpte han og ektefellen en demokjørt Mercedes-Benz B-klasse av Bertel O. Steen i Moss

– Vi ville ha en sikker bil med minst mulig trøbbel, og tenkte at denne bilen er tysk kvalitet som kan rulle problemfritt, forteller han.

Men allerede da de kom for å hente bilen, var det problemer med kollisjonsputen på passasjersiden. Det kom opp varsel om at det er en «feil», og at de må oppsøke verksted.

KLAR BESKJED: Dette varselet dukker jevnlig opp i Mercedesen.

– Samme feil

Den første gangen ble feilen tilsynelatende raskt rettet. Men bare noen dager senere kom feilmeldingen tilbake.

– Bilen vår har vært inne med samme feil både hos Bertel O. Steen i Moss, hvor vi kjøpte bilen, på Lørenskog og på Jessheim, forteller Ebne. Han og ektefellen bor på landet på Kløfta på Romerike, og er avhengige av bilen i hverdagen.

Hver gang har de fått forskjellige forklaringer på hva som kan være galt, forteller Ebne.

Den første gangen merkeverkstedet forsøkte å reparere, fikk Ebne og ektefellen beskjed fra verkstedet om at kollisjonsputen neppe ville virke i en ulykke.

– Senere spurte jeg om de kunne sende meg en epost der de bekrefter at de mener det er trygt å kjøre med en feilmelding om at kollisjonsputen ikke fungerer. Det fikk jeg ikke, forteller Henrik Ebne.

Les lenger ned hva Bertel O. Steen sier.

– Klarer ikke

Nå i sommer er feilen tilbake igjen, over to år etter den første gangen – og mange verkstedbesøk senere.

– Det virker som om Bertel O. Steen ikke klarer eller ønsker å reparere dette, sier han.

Denne gangen får først ikke paret verkstedtime før i slutten av august.

– Bertel O. Steen mener altså det er helt greit å kjøre rundt i over en måned med defekt livreddende sikkerhetsutstyr. Jeg er svært overrasket over at en kjent merkeforhandler og et kjent merke som Mercedes ikke klarer å ordne ting som er avgjørende for trafikksikkerheten, sier Ebne.

Trygg Trafikk reagerer

BEKYMRET: Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.

Trygg Trafikk påpeker at en slik feilmelding på kollisjonsputen innebærer at den trolig ikke virker. Feilen blir anmerket i EU-kontroll.

– Kollisjonsputer er vesentlig sikkerhetsutstyr, som redder liv, og som reduserer skadeomfanget. Bilen vil ikke passere periodisk kjøretøykontroll med en slik alvorlig feil. Det blir anmerket som en 2-er feil, sier Bård Morten Johansen, fagsjef på trafikksikkerhet i Trygg Trafikk.

En 2-er feil er å anse som en større feil eller mangel, som innebærer at kjøretøyet ikke kan godkjennes. Feilen må repareres, og deretter inn til etterkontroll.

Johansen påpeker at han ikke kjenner denne saken utover det Motor har beskrevet for ham, og at han ikke tar stilling i konflikten mellom bilkunden og merkeforhandleren.

– Men med denne feilmeldingen virker trolig ikke kollisjonsputen. Selv ville jeg ikke brukt bilen med en slik feil, og jeg ville heller ikke lånt den bort til andre.

– Vanskelig

Motor har spurt Bertel O. Steen og Mercedes hvorfor de ikke greier å løse problemene med kollisjonsputen, og hva som kan være galt. I en epost svarer kommunikasjonsrådgiver Ranveig Sønju hos importøren Bertel O. Steen at slike feil kan være vanskelige å diagnostisere.

– Bilens sikkerhetssystemer har følsom egendiagnose, og periodiske elektriske feil kan være vanskelige å avdekke, skriver Sønju.

Bertel O. Steen mener det både kan ha vært samme feil hele tiden, eller forskjellige feil.

– Vi forstår at gjentatte verkstedbesøk skaper frustrasjon. Verkstedet må finne ut av dette.

– Bekreftelse

Etter at Motor tok kontakt med importøren, ble Ebne raskt oppringt, med tilbud om time allerede i slutten av juli.

– Det er topp, sier Ebne, samtidig som han hevder at det skjer fordi Motor tok kontakt med Bertel O. Steen.

Han er glad for Trygg Trafikks uttalelser.

– Det bekrefter jo at bilen er utrygg å kjøre med, og at det er grunn til å være bekymret.

Motor har spurt også Bertel O. Steen hva de synes om Trygg Trafikks uttalelser om bilen.

– De er fornuftige. Kollisjonsputer er vesentlig sikkerhetsutstyr, og det er viktig å få utbedret feil, skriver Ranveig Sønju i Bertel O. Steen.