OSLO LUFTHAVN: Avinor og Oslo Lufthavn Gardermoen er blant de som kjøper tjenester av Autopay.

Får kritikk:

Parkeringsaktør krever 10 kr for å gi kvittering

Trenger du kvittering etter parkeringen, krever en stor aktør 10 kroner for å sende deg det på epost eller på tekstmelding.

Publisert
AUTOPAY: Faksimile av appen til Autopay.

– Dette gebyret må bort, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet, når Motor viser ham gebyret som parkeringsaktøren Autopay krever fra kundene sine.

Tenk deg om du må betale 10 kroner for å få kvittering for dagligvarene du kjøper, eller for bensinen du fyller? Det er det heldigvis ingen som krever.

Men parkeringsaktøren Autopay krever et slikt gebyr.

Trenger du kvittering på tekstmelding, koster det 10 kroner. Det samme koster det å få kvittering på epost.

Betalingsvilje

Autopay er en norsk aktør som tilbyr parkeringstjenester. Blant annet kjøper Oslo lufthavn Gardermoen selskapets tjenester. Kommersiell direktør Mikkel Neple i Autopay forteller at de tar gebyret fordi kundene har betalingsvilje.

– Prisene for tjenestene som tilbyr aktiv utsendelse av kvittering og påminnelser, vurderes fortløpende i forhold til markedets etterspørsel og betalingsvilje, skriver Neple i Autopay Technologies i en epost til Motor.

– Vanlig

Autopay påpeker at kundene får gratis kvittering inne i applikasjonen. Det er kun dersom man også ønsker kvittering på tekstmelding eller på epost at det påløper gebyr.

Dessuten påpeker Autopay at kundene aktivt må krysse av for at de ønsker kvitteringene på epost og på sms.

Mikkel Neple hevder at kvitteringsgebyrer er blitt vanlig.

– Å ta betalt for slike tjenester er blitt normalt i flere bransjer, skriver han.

1–3 kr

Motor har sjekket tilsvarende aktører. Noen tar ikke noe i gebyr for å gi kvittering på epost og på tekstmelding, mens andre tar et par kroner. Motor har sett beløp fra 1-3 kroner.

Motor ble oppmerksom på Autopay-gebyret av en kunde som reagerer på slike gebyr. Reagerer gjør også Forbrukerrådet.

– Vår klare oppfatning er at gebyret bør bort, eller i det minste reduseres til den faktiske kostnaden for å sende kvitteringen., sier Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

Et firma som spesialiserer seg på fakturautsendelser for bedrifter, forteller at reelle kostnader ved å sende ut elektroniske fakturaer har en kostnad på under ett øre per faktura.

GEBYR-INFO: 10 kroner for å få kvittering på sms eller på epost.

Ikke ulovlig

– Er det på noe vis ulovlig å ta gebyr for å gi kvittering for et kjøp?

– Så lenge det blir gitt informasjon om gebyret i vilkårene, er det neppe ulovlig. Men Forbrukerrådet jobber nå aktivt for å regulere retten til å ta fakturagebyrer, noe som åpenbart også bør inkludere såkalte kvitteringsgebyrer, sier Iversen.

Forbrukerrådet anbefaler Autopays samarbeidspartnere, som Oslo lufthavn Gardermoen, å reagere på slike gebyrer.

– Kritisk infrastruktur som lufthavner, togstasjoner og ferjeterminaler bør helt klart ha vilkårsparkering som ikke inneholder slike gebyrer, sier Thomas Iversen.

Kjent med gebyret

Men Avinor tar ikke ballen til Forbrukerrådet.

– Vi er kjent med gebyret. Dette er en tilleggstjeneste som kundene aktivt må velge, skriver kommunikasjonsrådgiver Helene Wattanapradit Jensen i Avinor i en epost.

På spørsmål om Avinor vil ta initiativ til å få fjernet gebyret, påpeker kommunikasjonsrådgiveren at kvittering er tilgjengelig i applikasjonen.